اخبار ویژه

حکومت افغانستان از درگیری میان ارمنستان و آذربایجان ابراز نگرانی کرد

Published

on

(Last Updated On: میزان ۷, ۱۳۹۹)

وزارت امور خارجه کشور از درگیری‌های شدید جاری میان ارمنستان و آذربایجان در منطقه نگورنو-قره‌باغ نگران ابراز نگرانی کرده است.

این وزارت در اعلامیه ای از تلفات انسانی و خسارات مادی ناشی از درگیری میان دو طرف نیز ابراز «تاسف»‌ کرده است.

وزارت خارجه تاکید کرده است که منطقه نگورنو-قره‌باغ به عنوان بخشی از آذربایجان در سطح بین‌المللی به‌ رسمیت شناخته شده است. 

در اعلامیه آمده است: “افغانستان خواهان ختم اشغال نگورنو-قرباغ بوده، در این راستا از تلاش‌های مردم و دولت آذربایجان و سایر ملل جهان پشتیبانی می‌کند.”

این وزارت همچنان خواهان برقراری دوباره آتش‌بس و رفع بحران طولانی در این منطقه از راه مسالمت‌آمیز شده است.

در نتیجه درگیری روز دوشنبه میان ارمنستان و آذربایجان، دست کم ۲۱ نفر کشته شدند. گفته میشود که در این درگیری دو طرف از قوای هوایی، موشک و توپخانه ها استفاده کرده اند.

رویارویی این دو کشور نگرانی ها از بی‌ثباتی در منطقه جنوب قفقاز، دهلیزی برای خطوط لوله‌های انتقال نفت و گاز به بازارهای جهانی، را افزایش داده است.

رویترز گزارش داده است، هرگونه اقدام به درگیری همه جانبه می تواند پای قدرت های بزرگ منطقه ای مانند روسیه و ترکیه را در این مساله باز کند.

مسکو با ارمنستان پیمان دفاعی دارد، در حالی که آنکارا از اقوام ترک قومی خود در آذربایجان حمایت می کند.

 اکثریت شهروندان ارمنستان مسیحی و از آذربایجان نیز مسلمان اند که از چند دهه به این سو بر سر منطقه نگورنو-قره‌باغ جدا شده که در داخل آذربایجان است، درگیری دارند.

نگورنو-قره‌باغ توسط قوم ارمنی اداره میشود و هر از گاهی بر سر این منطقه درگیری میان ارمنستان و آذربایجان صورت میگیرد.

پارلمان ارمنستان آنچه را که “حمله نظامی تمام عیار” آذربایجان بر نگورنو-قره‌باغ به کمک ترکیه گفته شده را محکوم کرده و افزوده است که درگیری آنکارا می تواند به بی ثباتی منطقه منجر شود.

اما آذربایجان دست داشتن متحدش ترکیه را در این نبرد رد کرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل