رویداد های اخیر

حکومت طرح رفع مرحله وار قرنطین در شهر کابل را تایید کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

حکومت افغانستان طرحی را تایید کرده است که بر اساس آن قیود وضع شده بالای قسمت هایی از شهر کابل و شماری از نهادها برداشته میشود.

محمد یعقوب حیدری والی کابل امروز، پنجشنبه، ۱ جوزا،  در یک نشست خبری ، گفت که کمیته مبارزه با ویروس کرونا این طرح را به کابینه حکومت پیشنهاد کرده و حکومت نیز آن را تایید کرده است.

این طرح پس از عید تطبیق خواهد شد.

آقای حیدری گفته است که شماری از دکان های مواد خوراکی، میوه فروشی‌ها، نانوایی ها، مرکزهای صحی، نهادهای مدد رسان داخلی و خارجی ، تانگ تیل ها و گازفروشی ها میتوانند با رعایت رهنمودهای بهداشتی به فعالیت خود ادامه دهند.

والی کابل گفته است:

  • رستورانت هایی که خدمات غذا رسانی به درب منزل دارند، می توانند با رعایت رهنمودهای وزارت صحت عامه خدمت عرضه کنند.
  • دکان های وسایل برقی، فلزکاری‌ها، نجاری ها، موبایل فروشی ها، ورکشاپ ها و ترمیمگاه ها، موتر فروشی ها و دست فروشان در یک محل مشخص روزانه از ساعت ۲ پس از چاشت میتوانند فعالیت کنند.
  • میوه خشک فروشی ها، لباس فروشی ها، بوت فروشی ها، قرطاسیه فروشی ها، تکت فروشی ها، عکاسی ها، بزازی ها و فروشگاه های مواد شوینده از ساعت ۸ صبح تا ۲ پس از چاشت می توانند فعالیت کنند.
  • مرکزهای تجارتی کوچک از ساعت ۱۲ تا ۵ عصر، خیاطی ها از ساعت ۶ عصر تا ۸ شب، زرگری ها سه روز تاق در هفته و از ساعت ۲ تا ۸ شام، بنجاره فروشی ها، سیمساری، آرایشگاه ها، سلمانی ها و وکلای مدافع از ساعت ۲ تا ۸ شام می توانند فعالیت کنند.
  • مندوی های باغ قاضی، پل باغ عمومی، بازار لیسه مریم، سرای شمالی و سایر عمده فروشی ها طور منظم از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ چاشت می توانند فعالیت داشته باشند.

در همین حال آقای حیدری افزوده است که بر اساس این طرح:

  • وسایط تیز رفتار کوچک که آخر نمبر پلیت آنها جفت باشد روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه و موترهای که آخر نمبر پلیت آنها تاق است در روزهای یکشنبه، سه شنبه، پنجشنبه و جمعه می توانند تردد کند.
  • بس‌های شهری و موترهای که بیش از سه مسافر انتقال می دهند ممنوع است.

آقای حیدری تاکید کرده است که آمبولانس ها، اطفایه‌ها، وسایط دولتی، وسایط  داکتران و کارکنان صحی، دیپلومات ها، مقامات بلند رتبه دولتی، وکلای پارلمان، کارمندان شبکه های مخابراتی، شبکه های تلویزیونی و خبرنگاران می توانند در صورت نیاز با رعایت رهنمود های وزارت صحت عامه تردد کنند.

والی کابل از مردم خواست تا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در روزهای عید در خانه های خود بمانند، ” زیرا از ساعت ۵ صبح تا شام،  تمام مسیر های شهر کابل به روی وسایط مسدود می گردد و پولیس از تردد غیر ضروری جدا جلوگیری می نماید.”

آقای حیدری هشدار داد در صورت عدم رعایت این طرح از سوی اصناف در کابل، قیود سخت تری در شهر کابل وضع خواهد شد.

 این در حالی است که شمار مبتلایان ویروس کرونا در افغانستان به ۸۶۷۶ رسیده است که تا هنوز ۱۹۳ نفر جان باخته و ۹۳۸ تن نیز درمان شده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل