رویداد های اخیر

خلیلزاد: اگر طالبان صلح نکنند از جمهوریت در افغانستان حمایت میکنیم

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۸, ۱۴۰۰)

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، در صفحه تویترش میگوید دور از سفرهایش به تاشکند، دوحه، کابل و دوشنبه در مورد روند صلح افغانستان را به پایان رسانده است.

زلمی خلیلزادمیگوید که اگر طالبان صلح را انتخاب نکند، امریکا از افغان‌های که برای دوام جمهوریت تلاش میکنند حمایت خواهد کرد

. خلیلزاد افزوده که جامعه جهانی به تلاش‌های خود از روند صلح افغانستان در فصل جدید ادامه خواهد داد.

فرستاده ویژه امریکا از رهبران افغان‌ خواست تا از این فرصت تاریخی برای صلح افغانستان حمایت میکند.

او میگوید در مورد روند صلح افغانستان اجماع بین المللی متکی به راه حل سیاسی، ختم خشونت‌ها و رد هر گونه تلاش‌ها برای تحمیل راه حل نظامی وجود دارد.

این در حالی است که نمایندگان ویژه اتحادیه‌ اروپا، ناتو، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ناروی، بریتانیا و ایالات متحده در اعلامیه‌ی مشترک از طالبان خواستند تا حملات اعلام نشده‌ای بهاری خود را متوقف کنند.

در این اعلامیه حملات در برابر غیرنظامیان محکوم شده و نمایندگان ویژه این کشور‌ها خواستار توقف فوری ترورهای هدفمند در برابر فعالان مدنی، روحانیون، خبرنگاران، کارمندان رسانه‌ای، مدافعان حقوق بشر، کارمندان صحی و غیرنظامیان شده اند.

در اعلامیه مشترک همچنان از طرف‌های درگیر خواسته شده تا اقدامات فوری و ضروری را جهت کاهش خشونت و ایجاد فضای مناسب برای رسیدن به یک توافق سیاسی اتخاذ کنند.

در اعلامیه از توافق این کشورها روی حمایت متداوم بین المللی از نیروهای دفاعی و امنیتی افغان خبر داده شده و تاکید شده است که خروج نیروها نباید بهانه‌ای برای تعلیق روند صلح توسط طالبان باشد و مذاکرات سیاسی باید به گونه جدی پیش برود.

همزمان با این طالبان اعلام کرده که دیپلمات ها، خبرنگاران و فعالان حقوق بشر مصوون خواهند ماند و برای پیشرفت گفتگوهای صلح نیاز به پایان فهرست های سیاه است.

Trending

خروج از نسخه موبایل