Connect with us

رویداد های اخیر

دانش: طرح شورای مصالحه به هیچ صورت قابل ارائه نیست

منتشر شده

در

(Last Updated On: حمل ۲۴, ۱۴۰۰)

محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری با انتقاد از طرح شورای عالی مصالحه ملی در باره صلح، آن را  تقسیم قدرت میان دو قوم می‌خواند.

سرور دانش می‌گوید که در این طرح خواست یک جریان سیاسی که نظام صدارتی وحکومت انتقالی است برجسته ساخته شده و با طرح رییس جمهورغنی برخورد توهین آمیز شده است.

آقای دانش بر حفظ نظام ریاستی با چهار معاون و تعدیل صلاحیت‌های رییس جمهور تاکید کرده است.

دانش در این باره گفته است که “این طرح به جای تقویت اجماع در جبهه جمهوریت، اختلافات در درون جبهه جمهوریت را برجسته ساخته است و به همین جهت به هیچ صورت قابل ارائه به نشست استانبول یا نشست دیگر نیست”.

محمد هدایت، مشاور رسانه‌ای  معاون دوم رییس جمهور، در این باره میگوید:” در طول سالیان اخیر کسانی که شعار نخست وزیری می دادند و می دهند، در حقیقت جامه مفشن این مقام را برای قوم خاصی دوخته اند و در این صورت تکلیف دیگر قوم‌ها چه می شود؟ اقوام دیگر در این طرح به درجه ۳ و ۴ تنزل داده شده اند”.

اما یونس قانونی، رییس کمیته تهیه وتوحید طرح‌های صلح شورای عالی مصالحه ملی، از طرح ارایه شده دفاع میکند.

قانونی در این باره میگوید:” گفته‌های آقای دانش “توهین” به احزابی است که از این طرح‌ها حمایت کرده اند و این طرح‌ها را ساخته اند”.

طرح کمیته کاری شورای عالی مصالحۀ ملی شامل دو گزینه‌است:

 نخست طرح رییس‌جمهورغنی که بر انتخابات زودهنگام و حفظ رهبری دولت تاکید شده و دوم هم ساختار نظام ریاستی-صدارتی در این پیش ‌نویس زمان کار دولت انتقالی صلح هم تا سه سال پیش بینی شده است.

عطا محمد نور، عضو رهبری شورای مصالحه ملی، در این مورد میگوید:” این دیدگاه شخصی و فردی نبوده ۳۶ طرح بود که یک طرح جامع به میان آمد”.

 بر بنیاد این پیش‌نویس، دولت انتقالی صلح شامل قوه اجراییه، قوه قضاییه، شورای ملی، شورای فقه اسلامی، شورای عالی دولت و کمیسیون تعدیل قانون اساسی خواهد بود.

انتظار می‌رود که برای توحید گزینه‌های این پیش‌نویس، کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی تصمیم‌های نهایی را بگیرد و پس از آن، طرح افغانستان در نشست ترکیه روی میز،گذاشته شود.

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!