اخبار ساحوی

دخالت مامورین دولتی در کارزار انتخاباتی، نگرانی نهاد های انتخاباتی را بر انگیخته

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

استفاده از منابع دولتی در مبارزات انتخاباتی از سوی نامزدان انتخابات به شدت نگرانی نهاد های انتخاباتی را برانگیخته است.

به گفته مسوولان در این نهاد ها نا امنی، عدم مشارکت مردم در انتخابات، نقش احزاب سیاسی و رقابت های ناسالم سیاسی و بی اعتمادی و عدم هماهنگی میان نهاد های دیدخل در انتخابات از مشکلات عمده فرا راه انتخابات پیشرو است.

نعیم الله ایوب زاده رییس اداره تیفا می گوید:” انتخابات سال آینده در مقایسه با انتخابات گذشته ریاست جمهوری با مشکلات بیشتری رو برو است”.

به گفته آقای ایوب زاده مداخله ماموران  دولتی در انتخابات 1393 خورشیدی میتواند چالش بزرگ را بر مشروعیت انتخابات بگذارد.

نعیم الله ایوب زاده رییس اداره فیفا گفت:” تیفا نگران اینست که نشود یک تعداد انتخابات را به نفع خود مهندسی نکند و اگر انتخابات با استفاده از منابع دولتی طوری مدیریت شود که شهروندان ما اشتراک فعال و سهم درست در مراحل مختلف انتخابات نداشته باشند، این یک نگرانی بسیار بزرگ است که واقعاً تیفا از این ناحیه نگرانی دارد”.

با باور آقای ایوب زاده، کمیسیون مستقل انتخابات هیچ روش  پیش گیرانه را برای جلوگیری مداخلات و برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه روی دست ندارد.

با این حال، بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان( فیفا) بر تامین امنیت انتخابات و مشارکت وسیع زنان تاکید می کند.

فهیم نعیمی سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا) میگوید:” توقع ما اینست که نهاد های امنیتی افغانستان بصورت فعال عمل بکنند و کوشش بکنند که مناطقی را که در آن امنیت وجود ندارد تا روز انتخابات امنیت را در آنجا تامین بکنند، زیرا عدم امنیت تاثیر مستقیم با مشارکت مردم بخصوص زنان دارد و در ضمن امکان تخلفات نیز در آن وجود خواهد داشت”.

این نگرانی ها در حالی مطرح میشود که اخیراً رییس جمهور کرزی در مورد اصول رفتار مقامات و کارمندان ادارات دولتی در انتخابات آینده،  فرمان صادر کرده است و گفته شده است که در صورت مداخله مقامات، آنان به مراجع عدلی و قضایی معرفی ‌خواهند شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل