اخبار ساحوی

درسال 2014 رقم پناه جویان افغان به بیش از 40 هزارتن رسیده است

Published

on

(Last Updated On: )

 

نمایندگی سازمان ملل در امور پناه جویان در افغانستان میگوید : شهروندان افغان بخاطر فقر ، بیکاری و نا امنی از افغانستان به کشور های غربی پناه میبرند .

 

سخنگوی این نهاد یاد آور می شود که درسال 2014 امارها این سازمان نشان میدهد که بیش از چهل هزار افغان درغرب درخواست پناهندگی داده اند .

طبق گزارش ها دیده می شود که رقم مهاجرت های قانونی و غیرقانونی برای گرفتن پناهندگی در کشورهای دیگر به ویژه اروپا و امریکا درحال افزایش است .

 

وضعیت شکننده امنیتی ، بیکاری و بی نانی گفته می شود هزاران جوان را راهی آن سوی آب کرده است ، تعدادی می میرند و تعدادی زنده می رسند .

 

نمایندگی سازمان ملل در امور پناه جویان می گوید : بیکاری و فقر از دلایل عمده مهاجرت ها است.

 

نادر فرهاد سخنگوی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد درامورپناه جویان ” درسال 2014 رقم پناه جویان افغان به بیش از 40 هزارتن رسیده است که در 44 کشور صنعتی درخواست پناهندگی کرده اند. البته این رقم بادرنظرداشت رفت و امدهای غیرقانونی که ثبت نمی شود کم است می توانم بگویم روزانه 60 هزار تن ازافغانستان به ایران و پاکستان می روند و میایند و بیشتر مشکل شان بیکاری است “

این جا گوشه کوچک ازیک کهنه فروشی در کابل است ، می گویند روزانه تا 20 تن هم برای فروش اجناس شان دراین روزها می آیند تا انها را بفروشند و ازافغانستان بروند.

 

یکتن از این افراد میگوید” پول و کار بار نیست مجبور هستیم تا همه چیز را بفروشیم و فرار کنیم  ”  

 

با این حال وزیر امور مهاجرین میگوید: در سال 2014 آمار پناه جویان تا دو هزار نفر بلند رفته بود اما آمار سال 2015 تا اکنون روشن نیست .

 

سید عالمی بلخی وزیر عودت و مهاجرین میگوید ” امسال در شش ماه نخست سال 80 هزار عودت کننده داشته ایم که این افزایش چشم گیراست . امار پناهندگان سال 2015 هنوز به دست ما نرسیده است وبیشتر در اخر سال میرسد اما در مجموع در سال 2014 افزایش دو هزارنفری پناه جویان افغانستان را شاهد بوده ایم “

 

درمیان این هجرت کنندگان هستند کسانی که تنها بخاطر به دست اوردن اب و نان به کشورهای همسایه حتی روز چند بار میروند و میایند اما سازمان ملل میگوید: رقم پناهندگان بادرنظرداشت نوارهای باز مرزی و راه های قاچاقی بین المللی بیشتر از ان چه که امارهاست نشان میدهد.

 

گزارشگر فرحناز فروتن

Trending

خروج از نسخه موبایل