رویداد های اخیر

دریای آمو در برخی نقاط، ۲۵ کیلومتر خاک افغانستان را بلعیده است

Published

on

(Last Updated On: جدی ۱۸, ۱۴۰۱)

هیئت امارت اسلامی که برای بررسی تخریبات دریای آمو به شمال کشور رفته اند، می‌گویند که این دریا در برخی از نقاط ۲۵ کیلومتر خاک افغانستان را بلعیده است و خسارات هنگفتی را نیز به باشنده‌گان مناطق مرزی وارد کرده است.

این هیئت که متشکل از نماینده‌گان چندین وزارت است در یک نشست خبری گفتند اگر تحکیمات صورت نگیرد، زمین‌های بیشتری به بستر دریا مبدل می‌شود.

عطاالله عمری، وزیر زراعت و مالداری گفت: «ده کیلومتر، ۱۵ کیلومتر، حتی در بعضی جاها ۲۵ کیلومتر خاک افغانستان به آن طرف رفته است.»

مسوولان وزارت انرژی و آب تأکید دارند که برای استحکام فوری نقاط آسیب‌پذیر دو میلیارد افغانی از سوی کابینه امارت اسلامی در نظر گرفته شده است.

مجیب الرحمان، معین وزارت انرژی و آب گفت: «بررسی‌های دقیق بعداً صورت می‌گیرد، اما بیش از دو میلیارد افغانی در نظر گرفته شده تا از تخریبات در نقاط آسیب‌پذیر جلوگیری صورت گیرد.»

در همین حال، محمد اسماعیل، معین وزارت اقوام قبایل و سرحدات گفت برای افرادی که متضرر شده اند زمینه بهبود معیشت فراهم می‌شود و هم‌چنان نقاط صفری تثبیت خواهد شد.

امارت اسلامی در حالی از آغاز کار استحکامات کناره‌های دریای آمو خبر می‌دهد که همه ساله باشنده‌گان مناطق مرزی در این مسیر از تخریبات ناشی از آب‌خیزی‌ها شکایت دارند و می‌گویند که بارها صدای شان‌را بلند کردند اما حکومت گذشته در این مورد اقدام نکرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل