جهان

در پی اعتراضات رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سریلانکا استعفا کردند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

پس از اعتراضات گسترده مردم سریلانکا به وضعیت اقتصادی و سیاسی، رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور اعلام کردند که از سمت خود کناره گیری می‌کنند.

رانیل ویکرمسینگه، نخست وزیر سریلانکا در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت که در راستای تداوم فعالیت دولت و تضمین سلامت شهروندان به توصیه رهبران احزاب مختلف از سمت خود کناره گیری خواهم کرد.

همچنین روز گذشته گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهور سریلانکا نیز اعلام کرده است که ۱۳ جولای استعفای خود را تقدیم خواهد کرد. رئیس پارلمان این کشور نیز اعلام کرده است که رئیس جمهور سریلانکا روز چهارشنبه (۱۳ جولای) استعفا خواهد کرد.

پس از بحران شدید اقتصادی و کمبود کالاهای ضروری در سریلانکا، فشار برای استعفای رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور افزایش یافت.

هزاران معترض روز گذشته (شنبه ۱۸سرطان) وارد کلمبو پایتخت سریلانکا شده و به محل اقامت راجاپاکسا هجوم بردند.

تصاویر منتشر شده جمعیتی را نشان می‌دهد که در استخر محل اقامت رئیس جمهور سریلانکا مشغول شنا کردن هستند و معترضان روز گذشته منزل نخست‌وزیر را به آتش کشیدند.

فرار رئیس جمهور سریلانکا در اتفاق افتاده است که نخست وزیر این کشور چند وقت پیش با بیان اینکه سریلانکا با بحران شدید اقتصادی فراتر از کمبود سوخت، گاز، برق و مواد غذایی روبرو است، افزود: “اقتصاد ما کاملاً از هم پاشیده است. نمی‌توانیم حتی هزینه واردات نفت را پرداخت کنیم و دولت فرصت مهار این بحران را از دست داده است.”

در ناآرامی‌های سریلانکا در اعتراض به بحران بزرگ اقتصادی تاکنون ۳۹ تن کشته شده‌اند. دو تن از کشته‌ها نیروی پولیس بودند.

Trending

خروج از نسخه موبایل