جهان

دفتر سیاسی طالبان برای تماس با هند، اعلام آمادگی کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

شیرمحمد عباس ستانکزی عضو ارشد این دفتر به آریانانیوز می‌گوید، هر زمانی‌که دهلی نو در روند صلح افغانستان گام مثبت بگذارد، طالبان حاضر به تماس با این کشور اند.

از آغاز گفتگوهای امریکا و طالبان در سال ۲۰۱۹، کشورهای زیادی در منطقه به شمول روسیه، چین، پاکستان، ایران و کشورهای آسیایی میانه به دیدار و گفتگو با نمایندگان سیاسی طالبان پرداختند؛ اما هند عکس دیگر کشورهای منطقه، با طالبان گفتگو نکرده است.

اما حالا امریکا از این کشور خواسته است که با طالبان وارد گفتگو شود. از سوی دیگر طالبان با استقبال از این کار گفته است که، این امر مشروط به گام مثبت برداشتن از سوی هند است.

آقای ستانکزی در پاسخ به این پرسش که در ادامه تلاش‌های امریکا، آیا طالبان حاضر اند با هند وارد گفتگو شوند، می‌گوید: “با هر کسی‌که می‌خواهد در افغانستان در بخش صلح یک قدم مثبت بردارد، ما با آن‌ها مشکل نداریم. هر وقتی‌که آن‌ها می‌خواهند در این ارتباط قدم مثبت خود را بگذارند، ما حاضر استیم بخاطر صلح، با آن‌ها به تماس شویم”.

زلمی خليلزاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفته است که هند یک نیروی مهم در افغانستان است و از دخیل شدن [هند-طالبان] استقبال خواهد شد، اگر اتفاق بی‌افتد.

همزمان با این، “دی پرنت” که یک رسانه‌ی هندی است گفته است که انتظار نمی‌رود دولت نرندا مودی موقف‌اش را تغییر بدهد و به گونه مستقیم یکجا با طالبان بخش از گفتگوهای صلح افغانستان باشد؛ تا هنگامی‌که دهلی نو زیر فشار امریکا وادار به گفت‌گگو با این گروه شود. این رسانه به نقل از مقام‌های بلندپایه‌ی هندی گفته است که دهلی نو تمایل دارد در صورتی‌که طالبان حکومت دموکراتیک را به ویژه حکومت افغانستان را به رسمیت بشناسند، صحبت کند و حالا امریکا در حال وادار کردن هند برای گرفتن سهم در بخشی از گفتگوهای صلح افغانستان است.

سمیع یوسف‌زی، خبرنگار آزاد افغان که بیش‌تر در حوزه روند صلح فعالیت دارد و رویدادها را دنبال می‌کند، باور دارد که هند از برگشت طالبان به نظام سیاسی افغانستان، به شدت نگران است.

او می‌گوید: “یک حقیقت مسلم بود که در دوره طالبان، هزاران جنگجوی مربوط به جهاد کشمیر در افغانستان فعالیت می کردند، وقتی امریکا تضمین خود را گرفت که دیگر جایی برای القاعده و یا گروهایی دیگری نمانده که تهدید برای امریکا و غرب باشند، هند هم می‌خواست از طالبان تعهد داشته باشد. زلمی خلیل‌زاد کوشش کرد که نگرانی های هند را با طالبان شریک کند و حالا معلوم می‌شود که بین طالبان و هند، رابطه ایجاد می‌شود”.

روند ‌گفتگوهای صلح افغانستان نشان داد که پاکستان هم بر طالبان نفوذ دارد و هم بازیگر کلیدی در این روند است.

اما در سوی دیگر، هند که جایی در گفتگوهای صلح نداشت، روشن کرد که در طرف دیگر روند که حکومت افغانستان است، جایگاه محکمی دارد، در رابطه با حکومت به رهبری اشرف غنی.

احمد سعیدی که در گذشته در سفارت افغانستان در پاکستان دیپلمات بوده، می‌گوید: “بعد از تفاهم‌نامه‌ای که بین زلمی خلیل‌زاد با طالبان امضا شده، [هند] سخت در تشویش است و تصور می‌کند که تمام مواد این توافق‌نامه به نفع پاکستان است. زلمی خلیل‌زاد تلاش می‌کند که قناعت هند را فراهم سازد تا یک بار دیگر هند از نزدیک با طالبان مذاکره کند.”

تاکنون هند برای گفتگوی مستقیم با طالبان اعلام آمادگی نکرده است؛ اما پس از گفتگو با مقام‌های هندی، زلمی خلیل‌زاد به پاکستان رفت و با قمر باجوه، رییس ستاد ارتش آن کشور روی پشتیبانی اسلام آباد از آغاز فوری مذاکرات میان‌افغان‌ها، کاهش خشونت و در کل روند صلح افغانستان گفتگو کرد.

زلمی خلیل‌زاد برای گفتگو با نمایندگان سیاسی طالبان به قطر می‌رود. این دور سفرهای زلمی خلیل‌زاد روی، تسریع روند آزادی زندانیان طالبان و دولت افغانستان، آغاز فوری مذاکرات میان‌افغان‌ها، کاهش خشونت‌ها، آتش بس در امور بشری و سهم گرفتن هند در روند گفتگوها متمرکز خواهد بود؛ اما تاکنون پیش‌رفت در هیچ یک از این ماموریت‌ها، قابل لمس نبوده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل