خبرهای تازه

دنفورد خواهان ادامه حضور نیروهای امریکایی در افغانستان شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

در پایان گفت‌وگوهای صلح میان نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان در قطر هیچ‌گونه توافقنامه‌ای امضاء نخواهد شد.

محمود صیقل، نماینده پیشین افغانستان در سازمان ملل می‌گوید که پس از توافق روی تمامی موضوعات مرتبط به صلح افغانستان، ایالات متحده امریکا با حکومت آینده افغانستان توافق‌نامه صلح را امضاء خواهد کرد، حکومتی که گروه طالبان نیز زیر چتر آن قرار داشته باشد.

آقای صیقل میگوید: “برداشت این است که صحبت های صلح ادامه می یابد تا روی تمامی موضوع ها توافق شود و نتیجه این توافق هرچه که میباشد با حکومت آینده افغانستان امریکا یک موافقتامه صلح را امضا خواهند کرد.”

در همین حال، جنرال جوزف دنفورد، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا گفته است، تا زمانی‌که هراس افگنی درافغانستان پایان نیابد، نیروهای خارجی افغانستان را ترک نخواهند کرد.

آقای دنفورد بیان میدارد: “قضاوت من در حال حاضر این است که شرایط برای خروج کامل هنوز مهیا نیست. به نظرمن، تا زمانی که هراس افگنی در افغانستان ادامه دارد، ما نیازداریم که نیروهای مبارزه با هراس افگنی خود را نگهداریم.”

همچنان رییس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده به سناتوران امریکایی گفته است که هنوز شرایط افغانستان برای خروج کامل نیروهای امریکایی از آن کشور آماده نیست.

مذاکرات قطر بین نماینده گان امریکا و گروه طالبان از هفت روز بدین‌سود ادامه دارد، اما عقب درهای بسته و بدون این‌که جزییاتی از این نشست بیرون داده شود.

امریکا در کنار مذاکره با طالبان دنبال ایجاد اجماع منطقه‌یی و جهانی، نیز روی روند صلح افغانستان است. هرچند آگاهان می‌گویند که اجماع در حال شکل‌گیری است، اما این نگرانی وجود دارد که شاید همه طرف‌های ذیدخل در روند صلح افغانستان در این اجماع منطقه‌یی نقش بازی کنند به جز حکومت که در حاشیه قرار گرفته است.

جاوید لودین معین پیشین وزارت امور خارجه می‌گوید: “هرچند که مذاکرات امریکا با طالبان مورد استقبال قرار گرفته است اما مهم‌تر این است که حکومت افغانستان نیز شامل گفتگوها شود تا این تلاش ها نتیجه ای داشته است.”

هرچند که امریکا تلاش داشت در دور ششم مذاکرات اش با نمانیده‌گان طالبان در شهر دوحه قطر، مسئله آتش‌بس و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را وارد بحث سازد، اما این بارهم گفت‌وگوها بر اساس اجندای گذشته به پیش می‌رود؛ خروج نیروهای خارجی از افغانستان و تضمین‌های ضد هراس افگنی.

گزارشگر: باعث حیات

Trending

خروج از نسخه موبایل