اخبار ساحوی

دنفورد: هنوز زود است که درباره خروج نیروهای امریکایی از افغانستان سخن گفت

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

جنرال جوزف دنفورد، فرمانده ستاد مشترک نیروهای ایالت متحده امریکا، می‌گوید که از خروج نیروهای کشور اش از افغانستان مطمین نیست.

آقای دنفورد، که روز گذشته در یک نشست خبری مشترک با سرپرست وزارت دفاع امریکا با خبرنگاران سخن می‌گفت ،همچنان افزوده است که هرگونه توافق‌نامه صلح در افغانستان، ارتباط می‌گیرد به چگونه‌گی اوضاع امنیتی در آن کشور.

در همین حال، رئیس ستاد مشترک نیروهای ایالات متحده، اظهار داشته است که نیروهای افغان بدون کمک‌های نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا قادر به تأمین امنیت کشور شان نیستند و این معلوم نیست که آنان چه وقت قادر به تأمین امنیت کشور شان به تنهایی خواهند شد.

آقای دنفورد، افزوده است که امریکا در حال حاضر بیشتر روی زمینه‌سازی گفت‌وگوهای میان‌ افغانان تمرکز دارد و خروج این نیروها وابسته به شرایط در افغانستان خواهد بود.   

آقای دنفورد، گفته است: “زمانی که شما می‌گوئید که ما خواهد خارج شدیم، من فکر نمی‌کنم که خارج شویم من در مورد این فکر می‌کنم که ما زمینه گفت‌وگوهای میان افغانی را که منتج به صلح و ثبات برای مردم افغانستان شود فراهم کنیم هر توافق را که ما بسوی آن در حرکت هستیم بر اساس شرایط خواهد بود. “

با این حال، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفته است که کشور اش به حمایت خود از نیروهای امنیتی افغان ادامه می‌دهد و تلاش خواهد کرد که گفت‌وگوهای صلح افغانستان به یک توافق کلی منتج شود.

آقای لاوروف، بیان داشته است: “همه این تلاش‌ها برای پیشرفت یک توافق سیاسی در افغانستان است که برای همه گروه‌های مهم قومی و مذهبی قابل قبول و بر اساس اصل اجماع ملی باشد و تهدیدات هراس‌افگنی ، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر را از میان بردارد.”

از سویی هم، ماریا زاخاورا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم از آماده‌گی کشور اش برای ضمانت از توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان خبر داده است.

خانم زاخاورا، گفته است: “در صورتی‌که از روسیه درخواست شود، روسیه آماده است شاهد امضاء یا ضامن اجرای توافق‌نامه میان ایالات متحده آمریکا و طالبان باشد. در عین حال ما اعتقاد داریم که ساز و کار بین المللی برای اطمینان از توافقنامه ها باید در جریان مذاکرات بین آمریکا و طالبان و رایزنی هایی که می شود مشخص شود.”

این در حالی است که پیش از این چند کشور دیگر نیز ابراز آماده‌گی کرده بودند تا توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان در آن کشورها به امضاء برسد.

گزارشگر: روهید اندیشمند

Trending

خروج از نسخه موبایل