اخبار ساحوی

دولت توانایی جلوگیری از محاکم صحرایی در منطق دور را دست ندارد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

شماری از سناتوران افغان از محاکم صحرایی در مناطق زیر حاکمیت دولت ابراز نگرانی کردند و تیر باران شدن دو بانو را در دو رویداد جداگانه که اخیراً درمناطق زیر حاکمیت دلت در ولایت فراه صورت گرفته است نگران کننده خواندند و هشدار که باید با عاملان این رویداد ها مجازات شوند.

به گفته برخی سناتوران یکی از این بانوان به اتهام اینکه شوهر و دخترش در کمیسیون انتخابات کار می کردند و بانوی دیگر به اتهام رابطه دوستی با یک پسر تیر باران شدند.

محاکم صحرایی در افغانستان بی پیشینه نیست، در این محاکم افراد مسلح مخالف دولت، در چندین مورد افراد متهم را بدون در نظر گرفتن حکم شرعی و بدون اینکه اقامه دعوا صورت گیرد، تیرباران و یا هم سنگسار کرده اند.

محمد علم ایزدیارمعاون مجلس سنا گفت:” زماینکه ما بالای طالبان انتقاد میکنیم که طالبان محکمه صحرایی دارد مردم را قتل عام میکنند، سر می برند، و میکشند پس در منطقه تحت حاکمیت دولت این چنین کار ها نباید صورت گیرد”.

آقای ایزدیار از آدرس نماینده های این مجلس ، وزارت داخله و نهاد های مسوول خواست تا این موضوع را پی نمایند و عاملان آن را مجازات کنند”.

هرچند این کار از سوی عالمان دین نا روا و خلاف دستورات قرآن و احادیث خوانده شده است، اما گفته میشود که دولت هم تا بحال در این موارد کدام اقدام جدی را انجام نداده است.

از سوی آقای ایزدیار، با اشاره به رویداد تجاوز بر یک انتحار کننده در ولایت هرات گفت:” کسانیکه خود تبلیغ به انجام انتحاری میکنند و میگویند شما بعد از انتحار به جنت میروید باز خودشان با همین انتحار کنند ها تجاوز جنسی میکنند که خیلی شرم آور است که در حقیقت این چنین رویداد ها به هدف بدنامی دین اسلام صورت می گیرد”.

محاکم صحرایی و حل منازعات از سوی مردم و افراد روحانی در روستا های افغانستان درحال افزایش دانسته شده است برخی محافل سیاسی نیز دلیل افزایش محاکم غیر قانون را موجودیت فساد گسترده درنهاد های عدلی و قضایی کشور میدانند.

Trending

خروج از نسخه موبایل