Connect with us

رویداد های اخیر

دیبورا لاینز: جامعه جهانی به جز تعامل با دولت جدید افغانستان گزینه دیگری ندارد

منتشر شده

در

(Last Updated On: حوت ۱۲, ۱۴۰۰)

شورای امنیت سازمان ملل متحد روزگذشته (چهارشنبه ۱۱حوت) در یک نشست ویژه در مورد وضعیت افغانستان خواستار پاسخگویی امارت اسلامی در برابر خواست‌های داخلی و جامعه جهانی برای حل بحران بشری و تامین صلح و ثبات در این کشور شد.

نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد در این نشست می‌گوید، جامعه جهانی به جز تعامل با دولت جدید افغانستان گزینه دیگری ندارد.

دیبورا لاینز در این نشست می‌گوید افغانستان با یک آینده مبهم روبروست وبرای برگشت فعال این کشور به خانواده جهانی نیاز به ایجاد یک نقشه راه و نظام نظارتی است.

خانم لاینز گفت:” همکاری با دولت افغانستان برای دریافت تضمین تعلیم برای همه متعلمین دختر و پسر، ادامه حمایت ازحرمت به حقوق بشر، حمایت ازایجاد یک ساختار سیاسی همه‌شمول برای اطمینان ازاینکه نگرانی‌های همه افغان‌ها در تصمیم‌گیری‌ها منعکس شود، حمایت از گفتگوی سیاسی برای تامین مشروعیت دولت، مبارزه با مواد مخدر، تروریزم، مساله امنیت منطقه، به ما این انگیزه را می‌دهد که با دولت سرپرست و دیگر افغان‌ها برای ایجاد مسیری برای پیوستن دوباره افغانستان به جامعه بین‌المللی کار کنیم.”

او همچنان یادآور شد که کمک‌های بشردوستانه، به ۲۰ میلیون نفر در ۳۹۷ ولسوالی از ۴۰۱ ولسوالی افغانستان رسانده شده، اما به گفته او این کمک‌ها برای دراز مدت کافی نیست.

دیبورا لاینز افزود که اکنون رسیدگی به اقتصاد افغانستان بسیار ضروری است، چون نرخ بیکاری و سطح فقر درحال افزایش است.

نمایندگان امریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، ایران، هند وپاکستان هم خواستارادمه کمک‌های بشردوستانه برای حل بحران بشری در افغانستان شدند و نیز از دولت جدید خواستند برای حل بحران بشری به ارزش های جهانی تن دهند.

درهمین نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل از ایجاد یک مرکز مشترک مبادله بشردوستانه موقتی با شرکایش و بانک جهانی، خبرداد.

مرکز مشترکی که می‌تواند دسترسی به پول در افغانستان را راحت تر سازد.

مریم صافی، فعال جامعه مدنی وصلح گفت:” تصمیم شما بر چهل میلیون جمیعت افغانستان بی‌تاثیر نیست، ازجامعه جهانی می‌خواهم در نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان به دنبال یک حکومت همه شمول باشند که در آن زنان افغان سهم فعال داشته باشند.”

در این نشست نماینده ایالات متحده امریکا امارت اسلامی را مسئول وضعیت کنونی در افغانستان عنوان کرده و گفته است که امارت اسلامی افغانستان قدرت از راه زور و پشت پا زدن به مذاکرات صلح به دست گرفتند.

جاناتان کوهن، معاون نماینده دایمی امریکا در شورای امنیت سازمان ملل گفت:” بحران بشری در افغانستان آسیب پذیر از مشکلات اقتصادی است که مردم با آن روبه رو است و این آسیب پذیری اقتصادی نتیجه تلاش حاکمان دولت جدید هستند که قدرت را به جای گفتگوازطریق نظامی تصاحب کردند ایالات متحد درهفته‌های اخیرتلاش‌های زیاد را به خرچ داده تا به این چالش‌ها رسیدگی کند.”

در این نشست؛ میان نمایندگان چین وامریکا بر سر آزاد سازی دارایی‌های مسدود شده افغانستان تنش‌های لفظی نیز رد و بدل شد.

درحالیکه نماینده کشور چین خواستار آزادی پول‌های منجمد شده افغانستان از سوی امریکا شد نماینده امریکا گفت که چین باید در عوض به عنوان دومین تمویل کننده سازمان ملل وارد عمل شده و به بحران افغانستان کمک کند.

رویداد های اخیر

مالیزیا تجارب اش را در بخش امنیت سایبری با امارت اسلامی شریک می‌کند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت امور داخله در دیدار با هیاتی از مالیزیا در کابل گفته است که مالیزیا یک کشور پیشرفته است و افغانستان باید از تجارب این کشور استفاده کند.

بر بنیاد خبرنامه وزارت امور داخله، در این دیدار که روز پنجشنبه صورت گرفت، سراج الدین حقانی تاکید کرد که امنیت در افغانستان تامین است و وحدت میان افغان‌ها اعاده شده است.

او تصریح کرده که امارت اسلامی می‌خواهد با تمام جهان بالخصوص کشورهای اسلامی، روابط نزدیک و تعامل داشته باشد.

هیات مالیزیا متشکل از نمایندگان وزارت‌های داخله و دفاع، و مشاوران دفتر صدر اعظم این کشور می‌باشد.

داتو شازلینا، یک عضو این هیات در رابطه به ظرفیت‌های مالیزیا در بخش امنیت سایبری و جرایم دیجیتلی معلومات ارایه کرده و گفت که مالیزیا تجاربش را در این بخش با امارت اسلامی شریک می‌کند.

در این دیدار، دو طرف همچنان در باره مبارزه با مواد مخدر، آموزش پولیس، همکاری‌های دوجانبه و تبادل تجارب میان مالیزیا و افغانستان بحث کردند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!