رویداد های اخیر

دیدار رییس جمهور غنی با وزیرخارجه آلمان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۰, ۱۴۰۰)

وزیر خارجه آلمان در سفر اش به کابل می‌گوید که پس از خروج نظامیان خارجی، کمک‌های مالی آینده به افغانستان مشروط به عملی شدن معیاری‌های مردم سالاری صورت خواهد گرفت.

هایکو ماس هشدار می‌دهد که اگر طالبان حقوق و موازین مردم سالاری را کنار بگذارند، کمک‌های جامعه جهانی برای افغانستان ادامه نخواهد یافت.

همزمان با این، ارگ می‌گوید، رییس جمهور غنی در دیدار با وزیر خارجه آلمان گفته که روابط دو کشور پس از خروج نظامیان خارجی بربنیاد منافع مشترک ادامه خواهد یافت.

مهمان اسلام آباد؛ صلح افغانستان یکی از آجندای های گفت‌وگوی وزیران خارجه آلمان و پاکستان.

اسلام آباد می‌گوید، دو طرف بر ضرورت کاهش خشونت‌ها که منجر به آتش بس شود و مشارکت طرف‌های افغان در یک روند سازنده برای دریافت یک راه حل سیاسی فراگیر، گسترده و جامع در افغانستان تاکید ورزیدند.

پس از اسلام آباد، هایکو ماس وارد کابل شد و با رییس جمهور غنی در ارگ دیدار و گفت‌وگو کرد.

ریاست جمهوری می‌گوید که فصل تازه روابط افغانستان با جامعه جهانی پس از خروج نظامیان خارجی، روابط افغانستان و آلمان بربنیاد منافع مشترک پیش خواهد رفت.

وزیر خارجه آلمان اما می‌گوید، هرگونه کمک مالی آینده به افغانستان پس از خروج نیروها، بربنیاد شرایط و رعایت موازین دموکراتیک خواهد بود.

هایکو ماس گفت:”طالبان می‌دانند که این کشور که در جنگ‌های دهه‌های گذشته بسیار متحمل رنج شده است، از نظر مالی به کمک بین‌المللی بسیار وابسته است.”

این‌جا هم وزیر خارجه آلمان مهمان رییس شورای عالی مصالحه ملی؛ این شورا می‌گوید، هایکو ماس حامل پیام نخست وزیر آلمان برای دوام کمک به افغانستان و پشتیبانی از مذاکرات صلح برای دستیابی کشور به توافق سیاسی همه شمول بود.

آلمان از مخالفان سخت گوش خروج کامل نظامیان خارجی تا اول می از افغانستان بود و پیوسته می‌گفت، خروج نیروها بربنیاد شرایط. اکنون شرایط برایش پیش‌شرط نیست. اما آلمان خود را متعهد به ادامه کمک های نظامی، بشردوستانه و انکشافی برای افغانستان اعلام می‌کند.

ماس گفت:” در افغانستان خیلی چیزها بدست آمده است: از امید به زندگی تا این سوال که دختران می‌توانند به مدرسه بروند. این امر همچنین به این واقعیت مربوط می‌شود که پرچم آلمان امنیت بیشتری را در اینجا ایجاد کرده است.”

آلمان حدود ۱۱۰۰ نظامی در افغانستان دارد؛ دومین نیروی بزرگ نظامی خارجی در افغانستان پس از امریکا. هرچند آلمان حضور نیروهایش را در افغانستان برای یک سال تمدید کرده بود، اما دوباره هم‌صدا با امریکا اعلام کرد که هم‌رکاب نظامیان امریکایی و ناتو تا یازدهم سپتامبر از افغانستان بیرون می‌شود. بیش‌تر نظامیان آلمانی اما در شمال افغانستان مستقر اند؛ گفته شده که در ماه جون روند خروج آن‌ها از افغانستان آغاز می‌شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل