Connect with us

رویداد های اخیر

دیدار سه جانبه افغانستان، آمریکا و روسیه در مورد روند صلح

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه کشور با زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و ضمیر کابلوف فرستاده ویژه روسیه برای افغانستان روز گذشته از طریق ویدیو کنفرانس در مورد صلح افغانستان گفتگو کرده است.

وزارت خارجه در اعلامیه ای گفته است که نمایندگان سه کشور در این نشست بر تعهد خود مبنی بر حمایت از تلاشهای صلح به مالکیت و رهبری افغانها و همچنان دوام حمایت از تلاش ها مبنی بر تحفظ دست آوردهای ۱۹ سال گذشته تاکید کردند.

بر اساس اعلامیه هر سه جانب در خصوص ۵ مورد زیر توافق کرده اند.

۱-  دولت های روسیه و ایالات متحده از تعهد و پیشرفت دولت افغانستان در خصوص رهایی زندانیان طالب که یک اقدام مهم بخاطر آغاز زود هنگام مذاکرات بین الافغانی دانسته می شود، استقبال می کنند.
هر سه طرف همچنان از طالبان خواستند که با آزادی زندانیان حکومت افغانستان مطابق به توافق شان در مذاکرات دوحه ، به اقدام دولت افغانستان پاسخ مثبت دهند.
۲-  با توجه به اهمیت ایجاد یک محیط مثبت برای مذاکرات برنامه ریزی شده بین الافغانی، هر سه طرف بخاطر ایجاد اعتماد خواستار کاهش چشمگیر خشونت های جاری شدند. پیشنهاد دولت افغانستان برای ایجاد طرزالعمل برای نظارت بر اجرای توافق نامه کاهش خشونت و همچنین در کل اطمینان سازی از مسوولیت پذیری متقابل در پروسه صلح ، گامی مثبت و موثر است.
۳-  شرکت کنندگان در این نشست از آمادگی هر دو طرف برای آغاز زودهنگام مذاکرات بین الافغانی و علاوه بر آن برای دیدار مقدماتی هیات های دو طرف بخاطر توافق بالای اجندای نشست و اقدامات بعدی که باید برگزار شود، استقبال کردند. بر اساس توافق دوحه مذاکرات برای دستیابی به آتش بس دایمی و جامع در صدر اجندای نشست بین الافغانی قرار خواهد داشت.
۴-  سه طرف در مورد اهمیت همکاری های منطقه ای و بین المللی به عنوان سنگ بنای موفقیت در مذاکرات بین الافغانی و در نهایت کلید موفقیت روند صلح شمرده می شود. با در نظرداشت این مفهوم طرفین خواستار مشاورت بیشتر از طریق چینل های موجود یا نو منطقوی و بین المللی برای تقویت بیشتر اجماع منطقوی و بین المللی بخاطر حمایت از روند صلح شدند.
۵-  افغانستان، روسیه و ایالات متحده توافق كردند كه در چارچوب این جلسه مجددا با هم دیدار كنند تا در مورد روند پیشرفت مذاكرات بین الافغانی صحبت كنند. برنامه و سایر جزییات جلسه سه جانبه بعدی از طریق مجاری دیپلماتیک تصمیم گیری می شود.

از سوی دیگر، ینس ستولتنبرگ، دبیرکل ناتو، اوضاع افغانستان را شکننده میداند و می گوید: “اوضاع همچنان در افغانستان  شکننده و چالش برانگیز است. ناتو به منظور پشتیبانی از روند صلح، حضور خود در افغانستان را تنظیم می کند. اما برای موفقیت صلح، طالبان باید به تعهدات خود عمل کنند و تمام پیوندها با القاعده و سایر گروه های هراس افگن جهانی را قطع کنند و با حسن نیت وارد مذاکرات بین الافغانی شوند.”

در همین حال، حکومت افغانستان نیز از افزایش خشونت ها از سوی طالبان حرف می زند.

بیلی هاچیسن، نمایندۀ امریکا در ناتو، می گوید: “ما انتظار داریم، در نتیجۀ مذاکرات بین الافغانی، توافقی حاصل شود که به ‌خشونت‌ها پایان دهد، حقوق بشری مصون بماند، قانون بالاتر از همه باشد و پناهگاه‌های تروریستان برای همیشه از بین برود.”

منابع در حکومت افغانستان گفته اند که توافق شده تا نخستین دور مذاکرات بین الافغانی در روزهای نزدیک در دوحه برگزار شود.

این در حالیست که طالبان آغاز گفت‌وگوها با حکومت را مشروط به رهایی تمامی ۵ هزار زندانی این گروه گفته اند.

باید گفت که تاکنون بیش از سه هزار زندانی طالبان از سوی حکومت رها گردیده و نزدیک به پنجصد زندانی حکومتی را طالبان از بند رها ساخته است.

گفته شده است که قرار است نزدیک به دو هزار زندانی  دیگر طالب نیز در خلای یک هفته دیگر رها شوند.

Advertisement

رویداد های اخیر

تولیدات سمنت غوری در بغلان افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

مسوولان شرکت دولتی سمنت غوری در ولایت بغلان می‌گویند که میزان تولید سمنت در این شرکت نسبت به گذشته افزایش یافته است. به گفته آنان، در سال ۱۴۰۲ یک صدوپنجاه هزار تُن سمنت تولید شده است و تلاش دارند تا در سال جاری میزان تولید را به ۱۸۰ هزار تُن برسانند.

عبدالوکیل قیومی، معاون مالی و اداری شرکت سمنت غوری بغلان در این مورد گفته است: «در سال گذشته پلانی که داشتیم موفقانه ۱۵۰ تُن سمنت را تولید نمودیم و به بازار عرضه کردیم. خوشبختانه که در سال ۱۴۰۲ ما بیشتر از ۲۰۰ میلیون افغانی مفاد هم داشتیم.»

به گفته‌ مسوولان این شرکت، تلاش‌ها برای بلندبردن ظرفیت تولید جریان دارد و با بلندرفتن ظرفیت تولید روزانه یک هزار بوری سمنت تولید خواهند کرد.

محمد طاهر، آمر بخش بسته بندی شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «فعلاً چهار داش ما فعال است که ما در بیست‌وچهار ساعت تقریباً یک هزار الی ۱۲ صد تُن سمنت تولید می‌کنیم.»

از سویی هم، در این شرکت برای ۷۵۰ تن زمینه کار فراهم شده است و برخی کارگران از سرمایه‌گذاران خواهان سرمایه‌گذاری در کشور و فراهم‌کردن زمینه کار برای جوانان هستند.

حکیم، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «سرمایه‌گذاران در وطن خود سرمایه‌گذاری کنند تا زمینه کار به ما مساعد شود.»

محمد یوسف، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان نیز علاوه کرد: «چندین فابریکه دیگر در کشور ما ساخته شود تا سمنت خارجی کمتر به کشور وارد شود و از تولیدات خود ما استفاده بکنیم.»

گفتنی است که شرکت سمنت غوری بغلان حدود ۴۰ سال پیش تأسیس شد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت تولید سمنت در افغانستان به شمار می‌رود. مدیریت این شرکت از سوی برنامه شرکت انکشاف ملی پیش برده می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

څار: سفرهای دیپلومات امریکایی به قطر و پاکستان در مورد افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

Continue Reading

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر: کشورهای منطقه به‌گونه مشترک ثبات و توسعه را گسترش دهند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

معاون سیاسی رئیس‎الوزرا در دیدار با معاون صدراعظم قزاقستان در کابل گفته است که کشورهای منطقه باید مشترکاً در اجرای پروژه های بزرگ منطقه‌ای سهیم شوند.

بربنیاد خبرنامه معاونیت سیاسی ریاست الوزرا، در این دیدار مولوی عبدالکبیر از سرمایه گذاران قزاقستان دعوت نمود تا در افغانستان سرمایه گذاری نمایند.

وی افزود که امارت اسلامی سرحدات افغانستان را به گونه کامل کنترول کرده، مواد مخدر و فساد را از بین برده و حاکمیت ملی مستقل را احیا نموده است.

به نقل از خبرنامه، معاون صدراعظم قزاقستان از پیشرفت‌ها در افغانستان توسط امارت اسلامی، قدردانی کرده و گفته است که کشورش آماده روابط تجارتی، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری درازمدت با افغانستان می‌باشد.

ژومانگارین در زمینه اعطای بورسیه‌های تحصیلی به جوانان افغان ابراز آمادگی کرده و افزود که هم اکنون افغانستان نمونه یک کشور آرام در سطح منطقه است و به همین منظور جهان می‌خواهد در بخش‌های مختلف روابط خود را با امارت اسلامی برقرار نماید.

معاون صدراعظم قزاقستان همچنان خواستار آغاز پروازهای مستقیم میان کابل و الماتا شد و گفت که کشورش در بخش فرهنگی آماده همکاری دو جانبه با حکومت افغانستان است.

در کمتر از سه سال گذشته، امارت اسلامی بارها تاکید کرده است که با ایجاد امنیت سراسری در افغانستان بیش از هرزمان دیگری فرصت تطبیق پروژه های بزرگ اقتصادی در کشور مساعد بوده و نیاز است که افغانستان به نقطه اتصال کشورهای منطقه مبدل شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!