اخبار ساحوی

رهبر ازبیکستان برای تمدید حکومت خود انتخابات زودهنگام برگزار کرد

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۱۸, ۱۴۰۲)

شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبیکستان، تنها چند ماه پس از تغییر قانون اساسی برای لغو محدودیت‌های دوره ریاست‌جمهوری که می‌بایست در سال ۲۰۲۶ کناره‌گیری می‌کرد، روز یکشنبه یک انتخابات زودهنگام برای تمدید حکومت خود برای هفت سال دیگر برگزار نمود.

به گزارش رویترز، میرضیایف، ۶۵ ساله، پس از درگذشت اسلام کریموف، که از دوران شوروی حکومت می‌کرد و کشور را به روی بیشتر جهان بسته نگه داشته بود، پس از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۶، ازبیکستان را از انزوا خارج کرده است.

تجارت خارجی باز، کنترل ارزی از بین رفته و نظام سیاسی تا حدودی آزاد شده است. با این حال، هنوز هیچ حزب یا سیاستمدار اپوزیسیون قوی در ازبیکستان وجود ندارد، کشوری که هرگز انتخاباتی را برگزار نکرده است که ناظران بین‌المللی آن را رقابتی بدانند.

میرضیایف با برگزاری همه پرسی در ماه اپریل در مورد اصلاحات قانون اساسی که تعداد دوره های ریاست جمهوری او را مجدداً تنظیم کرد و دوره های ریاست جمهوری آینده را از پنج سال به هفت سال افزایش داد، محدودیت دو دوره ای ریاست جمهوری خود را لغو کرد.

ازبیکستان نیز مانند سایر کشورهای آسیای مرکزی تلاش می‌کند تا آسیب‌های جانبی ناشی از تحریم‌های غرب علیه شریک تجاری سنتی خود روسیه را به دلیل جنگ در اوکراین به حداقل برساند.

کاهش ارزش روبل روسیه به این معنی است که انتظار می‌رود تاشکند شاهد کاهش ورود ارز از میلیون‌ها شهروند ازبیکستان که در روسیه کار می‌کنند، باشد.

ازبیکستان که زمانی صادرکننده انرژی بود، اکنون نفت و گاز را بیش از مقدار تولید، مصرف می‌کند و هایدرو کاربن‌‌های روسیه را خریداری می‌کند و از آنجایی که مسکو صادرات خود را از غرب تغییر مسیر می‌دهد، سود می‌برد.

به گزارش رویترز، تاشکند از نظر سیاسی بی طرفی خود را حفظ کرده و خواستار صلح در اوکراین و متعهد به پایبندی به تحریم‎های غرب و در عین حال حفظ روابط عادی با مسکو است.

سه نامزد رسمی در مقابل میرضیایف به نمایندگی از حزب اکولوژیک، حزب دموکراتیک خلق و حزب سوسیال دموکراتیک عدالت در حال رقابت هستند.

Trending

خروج از نسخه موبایل