رویداد های اخیر

روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ۵۰ درصد تکمیل شده است

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۱۸, ۱۴۰۰)

جنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد نیروهای مرکزی امریکا (سنتکام)، اعلام کرده است که امریکا ۵۰ درصد نیروهایش را از افغانستان خارج کرده است.

مک‌کنزی اعلام کرد که امریکا نیمی از روند خروج سربازانش از افغانستان را انجام داده و در مسیر خروج کامل نظامیان تا ضرب‌الاجل تعیین شده قرار دارد.

به گفته وی ماه‌های پیش رو برای آینده افغانستان سرنوشت‌ساز خواهد بود و از دولت افغانستان و طالبان خواست که گفت‌وگوهای متوقف شده در دوحه را از سر گیرند.

او در گفت‌وگو با خبرنگاران مستقر در خاورمیانه گفت:”ما نیمی از کل روند خروج نظامیان را تکمیل کردیم و ضرب‌الاجل سپتامبر برای خروج کامل نیروها از افغانستان اجرایی خواهد بود. روند خروج به راحتی انجام می‌شود و در مسیرش قرار داریم.”

این درحالی است که جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی (۲۰۲۱) را ضرب‌الاجل پایان جنگ ۲۰ ساله افغانستان تعیین کرده است.

براساس برخی گزارش‌ها اگر روند خروج با همین سرعت پیش‌ برود، امکان دارد آخرین سربازان امریکایی تا پایان ماه آینده میلادی جولای از افغانستان خارج شوند.

گروه طالبان هشدار داد که تا خروج کامل نیروهای خارجی بنا به توافقنامه صلح قطر در هیچ نشست صلحی شرکت نخواهند کرد.

درهمین حال تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات صلح بین طالبان و دولت جریان دارد و زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، در راس هییت مشترک از چند نهاد امریکا هم‌اکنون در کابل است تا بعد از دیدار با مقام‌های افغان و نمایندگان جامعه مدنی راهی قطر شود و با طرف‌های مذاکره‌کننده برای جان بخشیدن به روند صلح گفت‌وگو کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل