خبرهای تازه

ریاست جمهوری: نهادهای دولتی مکلف به اطلاع رسانی به مردم هستند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

رییس جمهور غنی به وزیران و والیان دستور داده تا اطلاعات بیشتر را به اختیار رسانه ها بگذارند.

سخنگوی رییس جمهور تاکید دارد که فرمان تازه رییس جمهور همه مسوولان مرکزی و محلی را مکلف ساخته تا از ارائه اطلاعات با درنظرداشت محرمیت آنها، دریغ نکنند.

محمد هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری که در یک نشست خبری صحبت می کرد گفت: “وزیران و والیان مکلف اند که حد اقل ماهانه یک بار از عملکرد های شان در نشست های خبری اطلاع رسانه کنند و سخنگویان هم مکلف به پاسخگویی به رسانه ها اند”.

در همین حال نهاد های مدافع خبرنگاران انتقاد می کنند که اداره های دولتی توانایی دسته بندی اطلاعات را ندارند و از این رو در ارائه اطلاعات پیوسته کوتاه آمده اند.

صدیق الله توحیدی، رییس دیدبان حمایت از رسانه های آزاد افغانستان می گوید: “دلیل بلند رفتن خشونت ها در برابر خبرنگاران در سال 2016 هم همین مسله بوده که وقتی خبرنگار برای دریافت اطلاعات رفته جای ارایه اطلاعات مورد خشونت قرار گرفته اند”.

از سوی دیگر اعضای کمیسیون نظارت از تطبیق قانون حق دسترسی به اطلاعات شاکی اند که اداره های دولتی توانایی دسته بندی اطلاعات را ندارند ازین رو گاه گاهی از دید کمره رسانه ها فرار می کنند.

دانش کروخیل عضو کمیسیون نظارت از تطبیق قانون حق دسترسی به اطلاعات گفت: “اداره های دولتی اطلاعات را طبقه بندی نمی توانند، برای این کار نه طرزالعمل دارند نه مقرره و نه هم کدام راه دیگر، اما ما در چند ماه آینده مشکل طبقه بندی اطلاعات را حل خواهیم کرد”.ه

رچند قانون حق دسترسی به اطلاعات هم نافذ است اما این قانون به گونه شاید و باید آن تاکنون تطبیق نشده تا خبرنگاران آنچه را میخواهند از اداره های حکومتی به دست آورند، با این حال فرمان تازه رییس جمهور حداقل زمینه ی پنداشته می شود که دریافت اطلاعات را سهل سازد.

گزارش: باعث حیات

Trending

خروج از نسخه موبایل