اخبار ساحوی

ریاست زراعت هرات: امسال نزدیک به ۴‌ هزار جعبه کرم ابریشم برای دهاقین توزیع شده است

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۸, ۱۴۰۲)

ریاست زراعت ومالداری هرات می‌گوید که در سال جاری بیش از سه هزار و ۵۰۰ جعبه کرم ابریشم برای دهاقین در این ولایت توزیع شده است.

به گفته مسوولان در این ریاست، این مقدار کرم ابریشم برای دهاقین در ولسوالی‌های زنده‌جان، انجیل، گذره و پشتون زرغون این ولایت توزیع شده است.

این ریاست گفته است که هشتاد درصد کار پیله‌وری در ولسوالی زنده‌جان صورت می‌گیرد.

خلیل احمد، مدیرعمومی ترویج ومالداری ریاست زراعت هرات، در این مورد می‌گوید: «ما توانستیم به کمک موسسات در حدود سه‌هزار و ششصد جعبه را پرورش دهیم که حدود هشتاد فیصد آن را در ولسوالی زنده‌جان پرورش داده‌ایم.»

آقای احمد افزود: «در حدود بیست فیصد آن در ولسوالی‌های انجیل، گذره و پشتون زرغون پرورش داده شده که از آن مفاد خوب حاصل شده و سطح اقتصاد مالداران بالا رفته است.»

مسوولان محلی می‌افزایند که دهاقین به خاطر تغذیه کرم ابریشم باید تلاش کنند تا بتوانند تار ابریشم را بدست بیاورند. به گفته آنان، قسمت زیاد از صنعت ابریشم توسط خانم‌ها انجام می‌شود.

احمدشاه قوامی، رییس اتحادیه پیله‌وران ولسوالی زنده‌جان هرات، گفته است: «شصد فیصد نحوه کاری پیله‌وری نزد خانم‌ها است.»

امسال خانواده‌های که مصروف پرورش کرم ابریشم هستند، امیدواراند تولیدات خوبی داشته باشند، در حال حاضر فصل پیله‌وری ختم شده است و خیلی‌ها برای جداسازی تار ابریشم کار می‌کنند.

با این حال، دهاقین از وضعیت بازار امسال راضی نیستند.

یک تن از پیله‌وران گفت: «بازار پیله امسال کم‌رنگ است، پارسال خوب بود، خیلی ترقی داشت.»

صنعت پیله‌وری درهرات قدامت ششصد ساله دارد، هنوزهم خیلی از خانواده‌ها این پیشه قدیمی را حفظ کرده‌اند.

کرم‌های ابریشم معمولاً از برگ درختان توت تغذیه می‌کنند، این صنعت قدیمی توانسته خیلی از خانواده‌ها را مصروف کار بسازد، از شروع فصل پرورش کرم ابریشم تا تولید تار و ساخت لباس‌های ابریشمی، صدها تن از زنان و مردان مصروف کار هستند.

Trending

خروج از نسخه موبایل