رویداد های اخیر

رییس جمهور غنی از طالبان خواست که با حکومت افغانستان گفتگو کنند

Published

on

(Last Updated On: )

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور از طالبان خواست که با حکومت افغانستان مذاکره کنند و از جنگ طولانی دست بردارند.

رییس جمهور غنی که امروز(دوشنبه، ۸ دلو) در یک پیام ویدیویی با ملت سخن می‌گفت، ابراز کرد: ” اگر جنگ طالبان جریان نمیداشت، میلیون ها افغان زندگی آرام داشتند و پروژه های انکشافی تطبیق میشد. بنابرین طالبان دو راه دارند، یا با ملت عظیم افغانستان هم صدا و یکجا میشوند و یا هم وسیله ای برای تطبیق اهداف بیگانگان میشوند.”

در همین حال رییس جمهور گفت که صلح یک نیاز مبرم مردم افغانسان است، اما تاکید ورزید که که صلح با تدبیر باشد؛ زیرا نباید تجربه حکومت های گذشته تکرار شود.

رییس جمهور غنی علاوه کرد: “ما صلح میخواهیم، با سرعت میخواهیم، اما با تدبیر میخواهیم؛ از تجربه زمان داکتر نجیب الله آگاهی کامل داریم. ما همه می‌دانیم که به او چگونه فریب داده شد. ملل متحد به وی تضمین تامین صلح داده بود اما متاسفانه به فاجعه انجامید.”

از سویی هم رییس جمهور حضور نیروهای خارجی در کشور را بر اساس یک نیاز دانسته، می‌افزاید که هرگاه این نیاز رفع شود، حضور این نیروها بر اساس یک برنامه‌ی منظم به صفر تقرب خواهد کرد.

این در حالی است که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، عصر روز گذشته با محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور دیدار و جزییات گفتگوهای شش روزه با نمانیدگان طالبان، را با وی شریک کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل