اخبار ساحوی

رییس جمهور کرزی از سفر دو روزه پاکستان برگشت

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

سفر دو روزه رییس جمهور کرزی به پاکستان آنچه تازگی داشت امضای یک موافقتنامۀ اقتصادی میان دو کشور بود که بر اساس این تفاهمنامه پاکستان در ساخت یک بند برق بالای دریایی کنر، پروژه خط آهن از چمن تا کندهار و از پشاور تا جلال آباد و احداث سرک دوم شاهراه جلال آباد ـ تورخم همکاری میکند.

از جریان گفتگو های روز نخست مقام های افغانستان و پاکستان بر میاید که ظاهراً پاکستان تعهد تازه ی در مورد تلاش های صلح افغانستان نداده است.

هرچند جانب پاکستان در روز نخست این دیدارها نسبت به همکاری کشورش در بخش گفتگو های صلح افغانستان تعهد سپرد، اما تاهنوز جزئیات گفتگو های روز دوم این دیدار ها به رسانه ها درز نکرده است.

با آنکه رییس جمهور کرزی نیز پیش از سفرش به پاکستان نسبت به نتایج آن اطمینان نداشت، اما آغاز این سفر با امیدواری های رییس جمهور کرزی به همراه بود.

شماری از تحلیلگران افغان نسبت به نتایج این سفر آقای کرزی چندان خوشبین نیستند به باور آنان تعهداتی که  نواز شریف و آصف علی زرداری به رییس جمهور کرزی داده اند، حرف های است که در گذشته نیز پاکستان آن را به زبان آورده است.

احمد سعیدی آگاه سیاسی به این باور است که “خواست ها میان هر دو کشور متفاوت است زیر پاکستان میخواهد به نحوی معاهده خط دیورند را بالای افغانستان امضاء کند که این را حکومت افغانستان هرکز نمی پذیرد بناً چون خواست ها متفاوت است توافق هم نا ممکن است”.

اما سید مسعود استاد دانشگاه کابل در رابطه به نتایج این سفر آقای کرزی خوشبین است و میگوید :” تابحال هیچ رییس جمهوری برای بیست بار غرض گفتگو ها به پاکستان نرفته است که این خود نشان دهنده راه ها برای حل مشکلات است”.

ظاهراً حامد کرزی برای این به پاکستان رفته بود تا از پاکستان بخواهد طالبان را به میز گفتگو های صلح افغانستان حاضر سازد، حالا پرسش اینجاست که آیا پاکستان با توجه به نا امنی های که در خود پاکستان وجود دارد توانایی این کار را دارد؟

حمیدالله فاروقی عضو حزب حق و عدالت افغانستان در پیوند به این سوال گفت:” به نسبت اینکه پاکستان میزبان این جناح ها است و همواره تاکید صورت گرفته که مرکز تروریزم در کشور پاکستان است بناً معلوم میشود که پاکستان توانایی این کار را دارد”.

گزارش ها از پاکستان میرساند که رییس جمهور کرزی در دومین روز دیدارش از پاکستان در منطقه مری در اسلام آباد در عقب در های بسته با مقام های پاکستانی گفتگو کرده است، هرچند جزئیات این گفتگو ها منتشر نشده اما گزارش میرساند که گفتگو های صلح افغانستان آجندای اصلی این نشست بوده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل