رویداد های اخیر

زلزله ۵.۱ ریشتری در خوست و پکتیکا ۲۰ تن را زخمی و ۶۰۰ خانه را ویران کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

زلزله‌ی بار دیگر به روز دوشنبه (۲۷سرطان) به قوت ۵.۱ ریشتر ولسوالی‌های اسپیره در خوست و گیان در پکتیگا را لرزاند و نیز بیست تن را زخمی ساخت.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید؛ در اثر این زلزله که عصر دوشنبه رخ داد شش صد خانه ویران شده است.

 مسوولان این وزارت اما تأکید می‌کنند که امارت اسلامی برنامه ای از بهر ساخت سرپناه برای آسیب دیدگان زلزله در این مناطق  روی دست دارد.

محمد نسیم حقانی، رییس نشرات وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که:”چندین زلزله و لایت‌های خوست و پکتیکا را لرزان که در این زلزله‌ها شهید وجود نداره اما بیست نفر زخمی شده و ۶۰۰ خانه هم ویران شده است. تیم‌ها در ساحه کار میکنند تا به آسیب دیدگان رسیدگی لازم صورت گیرد، و امارت اسلامی هم پلان روی دست دارد تا سرپناه برای مردم بسازد.”

یک ماه از زمین لرزه مرگ بار و ویرانگر در این منطقه دور دست گذشت، اما پس لرزه هایش در کنار نگرانی بازهم یک شماری از ساکنان این منطقه را روانه شفاخانه‌ها ساخت.

حالا هم شماری از باشنده‌گان گیان می‌گویند؛ مردم این ولسوالی در زلزله اخیر بر علاوه تلفات انسانی خسارات هنگفتی مالی را نیز متحمل شده اند.

آنان اما، از رهگذر ساخت و ساز خانه‌های آسیب دیدگان خواهان کمک های بنیادی اند.

درهمین حال، زمین شناسان می‌گویند برای جلوگیری از وقوع زلزه باید، تدابیر جدی اتخاذ و کمک‌ها هم به موقع به مردم رسانیده شود.

آنان اما تأکید میکند که بر ساخت اسکان  معیاری در این منطقه زلزله زده نیز نیاز است تا به گونه‌ی دقیق رویش کار صورت گیرد.

زلزله مرگبار ۳۱ جوزا سال روان خورشیدی به بزرگی ۶.۱ ریشتر، هزاران خانه مسکونی در ولسوالی‌های برمل و گیان پکتیکا را به مخروبه مبدل کرد، صدها کشته و هزاران زخمی نیز در پکتیکا و خوست برجا گذاشت.

Trending

خروج از نسخه موبایل