اخبار ساحوی

زلمی خلیزاد: عدم امضای بیمان امنیتی با امریکا، سبب کاهش کمک های امنیتی و مالی به افغانستان خواهد شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

داکتر زلمی خلیل زاد آگاه امور بین الملل هشدار میدهد که اگر میان کابل و واشنگتن پیمان امنیتی وجود نداشته باشد، بیم آن میرود که کمک های امنیتی و مالی امریکا با افغانستان کاهش یابد.

آقای خلیل زاد که در جمع صدها تن از جوانان و دانشجویان افغان در کابل صحبت میکرد، امضای سند امنیتی میان کابل و واشنگتن مهم میخواند و گفت:” اگر تا ماه اکتوبر این دو کشور موفق به امضای این سند نشوند، باید بحث ها در این مورد قطع نشود”.

وی که در حال حاضر سرگرم گفتگو ها با عناصر و گروه های سیاسی برای ایجاد یک تیم قویی برای معرفی دو یا سه نامزد در انتخابات و تشکیل حکومت آینده در افغانستان است، امضا نشدن این سند را به ضرر افغانستان میخواند.

ظاهراً امریکا ماه اکتوبر را برای امضای سند امنیتی با افغانستان مهلت تعیین کرده است و از جانب دیگر افغانستان نیز تامین امنیت کامل در این کشور را از پیش شرط های امضای این سند خوانده است.

با این حال چشم ها به تدویر لویه جرگه دوخته شده است، لویه جرگه ای که حامد کرزی میخواهد پس از گرفتن آرای نماینده های مردم افغانستان این سند را امضا کند.

داکتر زلمی خلیل زاد آگاه امور بین المللی در رابطه امضای این سند خوشبینی اش را بیان داشت و گفت:” مه خوشبین است که که امریکاه و افغانستان در نهایت به یک تفاهم میرسد و این چانس بیشتر از هفتاد درصد وجود دارد”.

خلیل زاد در بخشی از این صحبت هایش گروه های مسلح را به رقابت های سیاسی تشویق کرد و گفت:” هر کس که از راه زور بخواهد به قدرت برسد سبب جنگ در این کشور خواهد شد”.

خلیل زاد انتقال قدرت سیاسی به صورت مسالمت آمیز را بسیار مهم میخواند و گفت که این روند بالای امنیت و اقتصاد کشور تاثیر گذار خواهد بود.

وی از ایتلاف های انتخاباتی خواست تا با برنامه های پاسخگویی برای مردم، وارد کار زار های انتخاباتی شوند.

Trending

خروج از نسخه موبایل