Connect with us

زندگی نامه کاندیدان

زندگى نامۀ محمد نادر نعيم

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

سردارمحمد نادر نعيم فرزند استاد عزيز نعيم و نواسۀ سردارنعيم ميباشد و در سال ١٣٤٤ خورشيدى در کابل متولد گرديده است.
محمد نادرنعيم از طرف مادر نواسۀ سردارمحمد داوود خان رييس جمهور سابق کشور ميباشد و به عمرهفت سالگى به لندن رفته است.
موصوف سند ليسانس خود را درسال ١٩٨٥ ميلادى از بخش کمپيوتر ساينس پوهنتون نورت لندن به دست آورده است.
وى بعد ازفراغت با خانوادۀ خود درلندن زندگى مشترک داشت و در زمان بازگشت محمدظاهر شاه به افغانستان، با وى همراه بود.
سردار نعيم بحيث رييس دفتر ظاهر شاه نيز کار نموده است و حدود هشت سال مى شود که در افغانستان زندگى مى کند.
موصوف درسال ١٣٩٢خورشيدى يک حرکت سياسى تحت نام صداى مردم (ولس غږ) را آغاز نموده و در ولايت مختلف کشور با مردم تماس گرفته است.
سردارمحمد نعيم با زبان هاى پشتو، درى و انگليسى حاکميت دارد.
موصوف عضوى خانواده شاهى افغانستان ( خانواده سردار محمد داوودخان)است؛ اما خود را بحيث کانديد مستقل براى انتخابات آيندۀ رياست جمهورى نامزد کرده است. موصوف متاهل است و دو فرزند دارد.
تاج محمد اکبر و عزيز الله پويا را به صفت معاون اول و دوم خود انتخاب نموده است.

Advertisement

1393انتخابات

نقشه چگونگی آغاز گفتگوهای صلح حکومت افغانستان با طالبان تدوین شده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

vlcsnap-2016-02-23-18h56m15s227

وزیرخارجه کشور در نشست چهارجانبه گفتگوهای صلح با بیان این مطلب می گوید که افغانستان به نمایندگی از مردم این کشور تلاشهای صادقانه خود را در راستای صلح ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه کشور همچنان تاکید ورزید که در کنار این تلاش‌های صلح جویانه به ادامه سرکوب کسانی خواهند پرداخت که سد راه دستاوردهای تاریخی افغانستان می شوند.

کابل برای دومین بار میزبان مثلث آمریکا چین و پاکستان در گفتگوهای چهارجانبه صلح بود. وزیر خارجه کشور در این نشست گفت که پیشرفت های خوب در این زمینه صورت گرفته است.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه کشور میگوید: “تا اکنون پیشرفت های ملموسی در تعیین چارچوب کار ما، از جمله تصویب لایحه کاری گروه هماهنگی چهارجانبه و “نقشه راه گفتگوها” و همچنان توافق نظر برای زمینه سازی گفتگوهای مستقیم میان نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان با صلاحیت گروه های طالبان، صورت گرفته است.”

حال انتظارهای حکومت افغانستان برسر آغاز هرچه زودتر گفتگوهای صلح از علمای پاکستان و افغانستان چیست؟

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه کشور میگوید: “در این جلسه افغانستان انتظار دارد که برسر آغاز هرچه زودتر برای اقدامات علمای افغانستان و پاکستان برای حمایت از صلح این کشور و ایستادگی در برابر خشونت های که در برابر افغانستان و منطقه شده، توافق صورت گیرد.”

بر اساس توافق قبلی در این نشست چهار جانبه قرار است که تلاش‌شود تا در باره راه‌های گفت‌و گوهای مستقیم با طالبان رایزنی شود. که انتظار افغانستان به حمایت پاکستان در این روند است.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه کشور میافزاید: “حمایت پاکستان از تلاشهای صلح به رهبری و مالکیت افغانستان نه تنها در این روند ارزنده میباشد، بلکه در راستای تلاشهای صادقانه و جدی ما بخاطر ایجاد اعتماد سازی بیشتر در همه جوانب روابط دو کشور ما بر اساس احترام متقابل و منافع و نگرانی های مشترک نیز، از اهمیت فراوانی برخوردار است.”

این دیپلومات افغان می گوید، کسانیکه حاضر به مذاکره نیستند راهی دیگر نیز وجود دارد.

صلاح الدین ربانی میافزاید: “باید یک واقعیت بنیادین دیگر را نیز بپذیریم که پدیده شوم تروریزم محدود به افغانستان نبوده، بلکه ابعاد و پیوندهای روشن منطقه ای و بین المللی داشته و تهدیدهای جدی را متوجه مردم و دولت های فراتر از افغانستان و پاکستان نیز میسازد.”

تا حال روشن نیست که بعد از گزینش رهبری جدید در شورای عالی صلح تغیرات بنیادی در این شورا خواهد آمد و نتیجه این چهار نشست را که با سرنوشت صلح افغانستان گره خورده است را در موردش اقدام خواهد کرد.

گزارش از علی اصغری

Continue Reading

زندگی نامه کاندیدان

زندگى نامۀ محمد داود سلطان زوی

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

محمد داود سلطان زوی در غزنى متولد گرديده تعليمات ابتدایی و ثانوي خویش را در لیسه حبیبیه کابل تکميل نموده است.
سلطان زوى تحصیلات عالی را در پوهنځی انجنیری پوهنتون کابل ادامه داد و از آنجا با استفاده از بورس تحصیلی عازم ايالات متحده امریکا گرديد، و در رشته هوا نوردی منحیث پیلوت تحصیلات خویش را به پايان رسانيد.
موصوف برای مدت هشت سال در خطوط هوایی آریانا بحيث پیلوت اجراى وظیفه نمود.
سلطان زوى بعد از اشغال افغانستان توسط  اتحاد شوروی سابق، در عربستان سعودى و امریکا بحيث استاد و کپتان در خطوط هوایی سعودی و پس از آن در خطوط هوایی يونايتد (United) امریکا وظیفه اجرا نموده است.
وى در ضمن در رشته اداره هوانوردی در تیم اداری خطوط هوایی يونايتد امریکا مصروف تدریس بود.
سلطان زوى در دور پيشين شوراى ملى از سال ١٣٨٤ الى ١٣٨٩ نمايندۀ مردم غزنى در ولسى جرگه بود و سمت رياست کميسيون اقتصاد اين جرگه را نيز برعهده داشت.
اما وى در دور بعدى انتخابات شوراى ملى به ولسى جرگه راه نيافت، و پس از آن برنامۀ تلويزيونى را تحت نام داوود سلطان زوى به پيش مى برد.
موصوف طى سالهاى اخير همواره بحيث آگاه مسايل افغانستان در رسانه هاى داخلى و بين المللى مطرح بوده است.

Continue Reading

زندگی نامه کاندیدان

زندگى نامۀ هدايت امين ارسلا

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

هدايت امين ارسلا فرزند عبدالله امين ارسلا درسال ١٣٢٠ خورشيدى در ولايت کابل متولد گرديده است.
موصوف بعداً سند ليسانس خود در بخش اقتصاد و علوم سياسى از پوهنتون کابل اخذ کرده و تحصيلات خود را دربخش اقتصاد تا درجۀ ماسترى و دوکتورا در امريکا پيش برده است.
موصوف بعد از سال ١٩٩٦ ميلادى در بخش اقتصادى و اجراييوى بانک بين المللى آغاز به کار کرد و براى مدت ١٨ سال کارمند اين بانک بود.
وی در سال ١٩٨٧ بانک جهانی را ترک نمود و عضو جبهه مقاومت عليۀ تجاوز شوروي گرديد. از سال ١٩٨٩ تا ١٩١٢ بحيث وزیر ماليۀ حکومت انتقالی افغانستان در خارج از وطن ايفای وظيفه نموده است.
در سال ١٩٩٣ براى مدت کوتاهى منحيث وزير خارجۀ افغانستان مقرر گرديد.
ارسلا پس از سقوط حکومت طالبان، در کنفرانس بُن اشتراک ورزيده است. لويه جرگۀ اضطرارى وى را به سمت وزارت تجارت و معاون رييس اداره موقت در سال ١٣٨٠ خورشيدى برگزيد.
وى همچنان بحيث رييس اداره مستقل اصلاحات ادارى، کميسيون احصاييه ملى و کميتۀ همکارى هاى اقتصادى اجراى وظيفه نموده و عضويت شوراى امنيت ملى را نيز داشته داشته است.
موصوف طى چند سال گذشته به حيث مشاور ارشد رييس جمهور کار کرده است و بخاطر اشتراک در رقابت هاى انتخابات رياست جمهورى سال آينده از سمت خود استعفا نموده است.
ارسلا در دور قبلى انتخابات رياست جمهورى نيز از جملۀ کانديدانى بود که به نفع حامد کرزى از نامزدى خود کنار رفت.
ارسلا يکى از نامزدان انتخابات رياست جمهورى سال آينده است.
وى جنرال خدايداد را معاون اول و خانم صفيه صديقى بحيث معاون دوم برگزيده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!