جهان

سازمان جهانی صحت: حمله بر شفاخانه غزه از نظر مقیاس «بی‌سابقه» است

Published

on

(Last Updated On: میزان ۲۶, ۱۴۰۲)

سازمان جهانی صحت روز سه شنبه ضمن محکومیت حمله بر شفاخانه المعمدانی در شمال نوار غزه که منجر به کشته شدن صدها نفر شد، گفته است که این حمله از نظر مقیاس بی سابقه است.

به گزارش رویترز، این حمله خونین‌ترین حادثه در غزه از زمان آغاز عملیات بمباران اسرائیل علیه نوار پرجمعیت غزه در واکنش به حمله مرگبار حماس به جوامع اسرائیلی در هفتم اکتوبر بود.

ریچارد پیپرکورن، نماینده سازمان جهانی صحت در کرانه باختری و غزه گفت: «این حمله از نظر مقیاس بی سابقه است. ما شاهد حملات مستمری به حفظ الصحه و تداوی در اراضی اشغالی فلسطین بوده‌ایم.»

پیپرکورن گفت تا کنون ۵۱ حمله به مراکز صحی در غزه صورت گرفته که ۱۵ کارمند صحی کشته و ۲۷ نفر زخمی شده اند.

مقامات فلسطینی اعلام کرده اند که حمله کار اسرائیل بود، اما اردوی اسرائیل آن را رد کرده و گفته است که این رویداد از اثر پرتاب ناموفق راکت توسط یک گروه شبه نظامی فلسطینی رخ داد.

احمد المندری، مدیر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی صحت، گفت که هنگام حمله به شفاخانه، مریضان، کارکنان مراقبت‌های صحی و افراد آواره داخلی در شفاخانه حضور داشتند.

وی گفت: «این شفاخانه یکی از ۲۰ شفاخانه در شمال نوار غزه بود که با دستور تخلیه اردوی اسرائیل مواجه بود.

وی افزود: «با توجه به ناامنی فعلی، وضعیت وخیم بسیاری از مریضان و کمبود امبولانس، پرسونل، بستر و سرپناه بدیل برای آوارگان، دستور تخلیه غیرممکن بوده است.»

مایک رایان، مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های صحی سازمان جهانی صحت، گفت که قرار دادن کارکنان صحی غزه در دوراهی مراقبت از مریضان یا فرار برای نجات جان خود، «غیر انسانی» است. او گفت که داکتران و پرستاران مریضان خود را نسبت به جان خود شان اولویت می‌دهند.

رایان گفت: «برای همه طرف‌های این درگیری کاملاً واضح است که امکانات صحی کجا هستند. کاملاً واضح است که مراقبت های صحی هدف نمی‌باشد… این در قوانین بشردوستانه بین المللی ذکر شده است. و ما در هفته گذشته بارها و بارها و بارها شاهد این نقض هستیم. و باید متوقف شود. باید متوقف شود.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا روز سه‌شنبه گفت که از انفجار در شفاخانه در غزه که حدود ۵۰۰ کشته برجای گذاشت، خشمگین است و افزود که به تیم امنیت ملی خود دستور داده است تا اطلاعاتی درباره آنچه اتفاق افتاده است جمع‌آوری کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل