رویداد های اخیر

سازمان ملل برای افغانستان هماهنگ کنندۀ خاص تعیین کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۲)

سازمان ملل متحد برای افغانستان هماهنگ کنندۀ ویژه تعیین کرد. سخنگوی سر منشی عمومی ملل متحد میگوید که از آقای سینیرلی اوغلو خواسته شده است تا ارزیابی مستقل از وضعیت افغانستان را رهبری کرده و سفارشاتی را در مورد رویکرد یک‌پارچه و منسجم برای رسیدگی به چالش‌های کنونی فرا روی افغانستان ارایه کند. با این حال معاون سرمنشی سازمان ملل می‌گوید که حق آموزش و فعالیت زنان در افغانستان باید رعایت شود.

انتونیو گوتریش، سر منشی عمومی ملل متحد، فریدون سینیرلی اوغلو، دپلومات ترکی را به صفت هماهنگ‌کنندۀ خاص و بازرس مستقل در امور افغانستان گماشته است.

دفتر منشی عمومی ملل متحد با نشر خبرنامه‌ای گفته است که گزینش سینیرلی اوغلو در این سمت بر اساس قطعنامۀ شماره ۲۶۷۹ شورای امنیت این سازمان صورت گرفته است.

در خبرنامه آمده است که منشی عمومی ملل متحد از سینیرلی اوغلو خواسته است تا ارزیابی مستقل از وضعیت افغانستان را رهبری کرده و سفارشات را در مورد رویکرد یک‌پارچه و منسجم برای رسیدگی به چالش‌های کنونی فرا روی افغانستان ارایه کند.

استیفن دوجاریک، سخنگوی سر منشی سازمان ملل می‌گوید که:«سرمنشی سازمان ملل متحد فریدون سینیرلی را به عنوان هماهنگ کننده خاص در افغانستان انتخاب کرد. از او خواسته شده تا چالش‌های کنونی در افغانستان را کنترول کند، قسمی که میدانیم قبلا این دیپلومات ترکی در افغانستان بوده است و تجربه خوب دارند و می‌توانند اوضاع افغانستان را خوب درک کنند.»

با این حال مارتین گریفیتس، معاون سرمنشی سازمان ملل که به ایران سفر کرده است در یک نشست خبری در مورد برنامه‌های سازمان ملل در افغانستان می‌گوید که حق آموزش و فعالیت زنان در افغانستان باید رعایت شود.

مارتین گریفیتس، معاون سرمنشی سازمان ملل می‌گوید که:«بحث رساندن کمک‌های بشرودوستانه به صراحت می‌گویم که ما به کشور‌هایی که متعهد شده‌اند و گفته‌اند کمک می‌کنیم التماس می‌کنیم، زیرا تأمین مالی این کمک‌ها و تعهدی که گفته‌اند و قبول کرده‌اند بسیار کمتر از چیزی بوده است که کشور‌ها متعهد شده‌اند. ما به صراحت و به شکل واضح از کشور‌های کمک کننده این درخواست را داشتیم به طالبان (امارت اسلامی افغانستان) هم مسئولیت شان را یادآور شدیم آن‌ها هم مسئولیتی دارند و باید تضمین کنند که حق کار، آموزش، فعالیت زنان و دختران افغانستان باید کاملا رعایت شود و از آن حفاظت شود.»

به گفته آقای گریفیتس تاکنون کشور‌ها متعهد شده‌اند که ۴.۶ میلیارد دالر به افغانستان کمک کنند که این بزرگترین رقم کمک انسان‌دوستانه در دنیا است. با توجه به شرایط فوق‌العاده‌ای که افغانستان دارد عجیب هم نیست ۱۶ میلیون نفر در این کشور نیاز به کمک بشردوستانه دارند.

گریفیتس افزوده است که:«وقتی که بحران‌های انسانی پیش می‌‌آید آسیب‌پذیرترین قشر هر جامعه زنان و کودکان هستند طالبان (امارت اسلامی افغانستان) هم به باید مسئولیت‌شان عمل کند، کشور‌هایی هم که متعهد شده‌اند باید کمک‌های شان و تعهدات شان را در این زمینه عملی کنند خود مردم افغانستان هم در این زمینه مسئولیت دارند که کاری بکنند که بتوانند کشورشان را بدون وابستگی به کمک‌های خارجی اداره کنند.»

امارت اسلامی در مورد تعیین هماهنگ کننده جدید سازمان ملل در افغانستان چیزی نگفته است. با این همه هماهنگ کننده جدید سازمان ملل ماموریت دشواری را در پیش خواهد داشت تا بتواند یک ارتباط و هماهنگی خوب میان امارت اسلامی و سازمان ملل ایجاد کند.

این دیپلومات ترکی، چهار دهه تجربه در امور بین‌المللی و دیپلوماسی داشته و در این مدت پرداختن به مسایل سیاسی، بشری، انکشافی و حقوق بشری را در کارنامۀ خود دارد. او از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳ نمایندۀ دایمی ترکیه در سازمان ملل متحد بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل