رویداد های اخیر

سازمان ملل متحد در آینده نزدیک یک نشست بین المللی درباره افغانستان برگزار می‌کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳۰, ۱۴۰۲)

معاون سیاسی دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل گفته است که به ابتکار این سازمان در آینده نزدیک یک کنفرانس بین‌المللی در مورد افغانستان برگزار می‌شود که امارت اسلامی بخش مهم آن خواهد بود.

سکات سمیت این موضوع را در دیدار با مولوی ذاکر، رئیس عمومی دفتر معاونیت سیاسی ریاست الوزرا در کابل بیان کرده است. او اما زمان و مکان این نشست را مشخص نکرده است.

حسن حقیار، رئیس مطبوعات معاونیت سیاسی ریاست الوزرا می‌گوید: «نماینده یوناما تذکر داد که عنقریب یک کنفرانس بزرگ بین المللی راجع به افغانستان تدویر می‌یابد که در آن بیش از ۲۰ کشور شرکت می‌کنند و مردم سرشناس افغانستان نیز حضور خواهند داشت و ما کوشش می‌کنیم که به امارت نیز در آن دعوت داده شود.»

سخنگوی امارت اسلامی اما می‌گوید تا هنوز دعوت نامه‌ای دریافت نکرده اند و هرگاه دعوت شوند در دومین نشست نمایندگان کشورها در امور افغانستان به رهبری انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد شرکت خواهند کرد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید: «اگر به امارت اسلامی افغانستان دعوت داده شود طبعاً شرکت خواهد کرد، اما چنین معلوم نمی‌شود چون موضوع به رسمیت شناختن از سوی سازمان ملل هنوز باقی مانده و کرسی افغانستان هم سپرده نشده است.»

گزارش هماهنگ‌کننده‌ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز در نشست پیش‌رو به بررسی گرفته می‌شود و در مورد آن تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

فریدون سینیرلی اوغلو گزارشی درباره افغانستان تهیه کرده و در اختیار نمایندگان کشورها در امور افغانستان قرار داده است.

آگاهان اما می‌گویند حضور نمایندگان افغانستان در نشست‌های بزرگ مهم و حتمی است.

کریم امین، عضو شورای رهبری حزب اسلامی می‌گوید: «این نشست‌ها بخاطر بیرون رفت از بحران فعلی افغانستان است. در این بخش دوم نشست‌ها، عدم حضور هیئت ها از تنظیم امارت اسلامی طالبان بدون شک مثبت نخواهد بود، بنابراین حضور هیئت های طالبان یک امر قطعی و تعیین کننده در نشست هایی است که در آن راه حل بحران افغانستان به صورت جدی مورد بحث و مداقه قرار می‌گیرد.»

انتونیو گوترش دور اول این نشست را در دوحه، پایتخت قطر پشت درهای بسته برگزار کرد. با این حال برخی دیگر مقام‌های امارت اسلامی می‌گویند که نشست ها درباره افغانستان زمانی نتیجه مثبت در پی دارد که نماینده امارت اسلامی در آن حضور داشته باشد.

Trending

خروج از نسخه موبایل