رویداد های اخیر

سازمان ملل: نیمی از جمعیت افغانستان نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۱۰, ۱۴۰۰)

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پس از خروج آخرین سربازان امریکایی از افغانستان درباره فروپاشی کامل خدمات پایه و کمک‌های اولیه در افغانستان هشدار داد و گفت “یک فاجعه انسانی در این کشور در حال شکل‌گرفتن است”.

گوترش عصر روزگذشته (سه‌شنبه، ۹ سنبله) با صدور یک بیانیه در نیویورک اعلام کرد مردم افغانستان دسترسی به کالاهای اساسی را از دست می‌دهند. تقریبا نیمی از جمعیت افغانستان یعنی حدود ۱۸ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

او افزود از هر سه شهروند افغانستان یک نفر نگران تامین وعده غذای بعدی خود است.

گوترش از اوضاع فعلی افغانستان تصویری تاریک ارائه داد و به ویژه توجه جهانیان را به وضعیت کودکان افغانستان جلب کرد. او گفت انتظار می‌رود بیش از نیمی از کودکان زیر پنج سال در سال آینده دچار سوء تغذیه شدید شوند.

دبیر کل سازمان ملل متحد در بخش دیگری از بیانیه خود گفته است کودکان، زنان و مردان افغان اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز به حمایت و همبستگی بین‌المللی دارند و بایستی منابع مالی به افغانستان اختصاص یابد.

گوترش افزود سازمان ملل در حال حاضر به هشت میلیون شهروند افغانستان کمک می‌کند اما با توجه به خشکسالی شدید و زمستان سخت قریب‌الوقوع نیاز فوری به مواد غذایی و سرپناه وجود دارد. او از جامعه جهانی خواست هر چه زودتر تجهیزات پزشکی به افغانستان بفرستند.

سازمان ملل برآورد کرده شمار افغان‌هایی که کشور خود را پس از قدرت‌گیری طالبان ترک می‌کنند تا پایان سال جاری میلادی می‌تواند به ۵۰۰ هزار نفر برسد.

این درحالی است که کشورهای اتحادیه اروپا نیز قصد دارند به افغانستان کمک کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل