صحت

سالانه هزاران تن مبتلا به بیماری سرطان جان‌های شان را از دست میدهند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۰, ۱۴۰۰)

بنیاد مجادله با بیماری سرطان امروز (پنجشنبه، ۳۰ ثور) در کابل گفت که سالانه ۱۵۰۰۰ تن در افغانستان از اثر بیماری سرطان جان‌های شان را از دست میدهند.

مسوولان این بنیاد میگوید که نبود مراکز تشخیص سرطان، پایین بودن ظرفیت متخصصین، عدم مصوونیت غذایی، دارویی و محیط زیست سبب افزایش این بیماری شده است.

نسرین اوریاخیل، رییس بنیاد مجادله با بیماری سرطان، در این باره گفت:” سالانه ۲۰ هزار نفر به بیماری سرطان دچار می‌شومد. از این میان ۱۵ هزار نفر جان های شانرا از دست می‌دهند. نبود مراکز تشخیص سبب افزایش این بیماری شده است.”

به گفته مسوولان نبود ظرفیت‍‌های انسانی باعث شده که سالانه هزارها نفر برای تداوی سرطان به کشورهای همسایه بروند.

رولا غنی، بانوی نخست کشور، نیز افزایش بیماری سرطان در کشور را نگران کننده می‌داند و می‌گوید که هنوز هم آگاهی عامه میان مردم در پیوند به این بیماری صورت نگرفته است.

رولا غنی همچنان همکاری کشورهای جهان در این بخش را مهم می‌گوید.

او در این باره گفت:”حکومت به تنهایی نمیتواند با بیماری سرطان مبارزه کند. کشورهای جهان در ابن بخش با حکومت افغانستان همکاری کند.”

با این حال وزارت صحت عامه هرچند از مبتلایان و جان باخته‌گان به بیماری سرطان آمار دقیق در دسترس ندارد اما می‌گوید که بسته بودن مرزهای افغانستان به دلیل شیوع ویروس کرونا سبب افزایش این بیماری شده است.

نبود منابع انسانی و عدم هماهنگی میان مراکز تشخیص سرطان و وزارت صحت از دیگر چالش‌های است که دامنگیر وزارت صحت شده است.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه، در این باره گفت:”هنوز هم چالش‌ها در تشخیص بیماری سرطان در کشور وجود دارد. نبود منابع انسانی مشکل دیگری است که ما با او موجه استیم.”

وزارت صحت عامه همچنان می‌گوید که بر بنیاد تفاهمنامه با عربستان سعودی، به زودی یک مرکز بزرگ تشخیص بیماری سرطان در کابل ساخته خواهد شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل