Connect with us

رویداد های اخیر

سال ۱۴۰۲هجری خورشیدی یک سال دشوار برای زنان و دختران افغان بود

منتشر شده

در

(Last Updated On: حوت ۲۹, ۱۴۰۲)

سال ۱۴۰۲هجری خورشید در حالی به پایان می‌رسد که تعلیق تحصیل دختران رفع نشد و دروازه‌های مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم هم باز نشد.

در این سال بارها مقام‌های امارت اسلامی گفتند که طرح بازگشایی مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به روی دختران نهایی خواهد شد، اما این وعده‌ها جامه عمل نپوشید.

در نشست‌های متعددی خواست‌ها این بود که به زنان اجازه داده شود تا به تعلیم، تحصیل و کار برگردند، اما امر ثانی امارت اسلامی همچنان پابرجا ماند و امر دیگری صادر نشد.

در سال ۱۴۰۲هجری خورشیدی زنان و دختران افغان انتظار داشتند تا دروازه‌های مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به روی شان باز شود و آنان بتوانند به صنف‌های درسی خود برگردند، اما با یک سال انتظار آرزوی شان برآورده نشد و امارت اسلامی مکتب‌ها و پوهنتون‌ها را به روی آنان باز نکرد.

در بسیاری از نشست‌ها چه در داخل و چه در بیرون از کشور، خواست‌های مکرری منبی بر فراهم شدن زمینه تعلیم برای همه مطرح شد و برخی مقام‌های امارت اسلامی هم  نا رضایتی‌های خود را در این مورد مطرح کردند.

نمایندگان سازمان ملل و کشورهای جهان بارها تاکید کردند که باید حق آموزش به زنان و دختران داده شود، اما این خواست‌ها از سوی امارت اسلامی پذیرفته نشد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفته بود که:«حمایت از حقوق زنان و دختران یک بخش مرکزی سیاست خارجی ما است. در طول سه سال گذشته، ما استراتیژی‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های مشخصی را برای حمایت از زنان و دختران در سراسر جهان ارائه کرده‌ایم. این صرفاً لفاظی نیست، عملی است.»

سخنگویان امارت اسلامی بارها در مصاحبه‌های متعددی با رسانه‌ها در مورد بازگشایی مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به روی دختران حرف زدند، اما نگفتند که چه زمانی به انتظار دختران پایان داده می‌شود.

حالا که نزدیک به سه سال از محرومیت دختران بالاتر از صنف ششم از مکتب و تعلیق تحصیل دختران میگذرد امیدواری‌ها این است در سال جدید تعلیمی در سیاست امارت اسلامی تغییراتی بوجود آید و زنگ مکتب با یک خبر خوشایند برای دختران به صدا در آید.

رویداد های اخیر

Kabir tells UN official IEA will attend Doha meeting if its ‘position is accepted’

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۱, ۱۴۰۳)

In a meeting with Rosemary DiCarlo, Under-Secretary-General for Political and Peacebuilding Affairs, the Deputy Prime Minister said the Islamic Emirate will participate in the third Doha meeting if its “position” is accepted.

He said that Afghanistan is under the complete control of the Islamic Emirate and that the country “has an Emir” and the government is “obeyed”.

According to a statement issued by Mawlavi Abdul Kabir’s office, the deputy prime minister told DiCarlo: “The previous meeting in Doha was incomplete due to some shortcomings of its organizers, and the position of the Islamic Emirate should be accepted in the next meeting so that the delegation of the Islamic Emirate will participate in it.”

The Secretary General of the United Nations once expressed regret for the Islamic Emirate’s non-participation in the Doha meeting, but at the same time said that accepting the demands of the Islamic Emirate is equivalent to its recognition.

Meanwhile, the Islamic Emirate is asking the United Nations and other countries to recognize them as the legitimate government of Afghanistan.

Kabir said that the Islamic Emirate has fulfilled all its obligations and “rules over the entire geography of Afghanistan… There is a central government in all of Afghanistan that has an emir and is obeyed.”

The United Nations is expected to hold the third Doha meeting with the participation of special representatives of countries for Afghanistan, but it has not set a date for it yet.

The Secretary-General for Political and Peacebuilding Affairs of the United Nations meanwhile visited Kabul this week and invited the Islamic Emirate’s officials to participate in the Doha meeting.

According to the deputy prime minister’s office, DiCarlo informed Kabir about the Doha meeting and said that “the Islamic Emirate’s conditions for participating in this meeting are not difficult.”

She expressed hope that a delegation of the Islamic Emirate will participate.

She said that representatives of a number of international organizations and countries have been invited to the Doha meeting, including the World Bank.

Continue Reading

رویداد های اخیر

دیدار و گفتگوی معاون ملل متحد با حامد کرزی و عبدالله عبدالله در باره نشست دوحه

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۱, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور و عبدالله عبدالله با روزماری دی‌کارلو، معاون سرمنشی ‎سازمان ملل متحد در امور سیاسی در رابطه با نشست سوم دوحه گفتگو کردند.

در اعلامیه‌ای دفتر آقای کرزی آمده است که آنان در این دیدار بر کمک و حمایت از مردم ‎افغانستان، تاکید کرده و گفته‌اند که آموزش در افغانستان را ضروری دانسته و برای دستیابی به صلح بر تفاهم ملی تاکید کرده‌اند.

معاون سرمنشی ‎سازمان ملل متحد در امور سیاسی که در سفری به کابل آمده است نیز با شماری از مقام‌‎های امارت اسلامی دیدار و گفتگو داشته است.  

Continue Reading

رویداد های اخیر

امارت اسلامی: در این شرایط دشوار در کنار مردم ایران قرار داریم

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۱, ۱۴۰۳)

امارت اسلامی افغانستان در اعلامیه‌ای امروز (دوشنبه، ۳۱ثور) گفته است که، با تأسف فراوان آگاهی یافتیم که در حادثه سانحه چرخبال، رئیس جمهور، ایران، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، وزیر خارجه داکتر حسین امیر عبداللهیان، امام جمعه تبریز حجة الاسلام آل هاشم، و هیات همراه شان جان‌های شانرا از دست دادند.

در اعلامیه آمده است که امارت اسلامی افغانستان و تمام افغان‌ها بخاطر این رویداد المناک عمیقاً غمگین و متاثر می‌باشند.

اعلامیه  افزوده است که: «ما با جمهوری اسلامی ایران و مردم آن کشور در این غم خود را شریک می دانیم و مراتب تسلیت خویش را به تمام خانواده‌های قربانیان، ملت و حکومت ایران تقدیم می‌نمائیم.

در اعلامیه همچنان آمده است که: «در این شرایط دشوار در کنار مردم ایران قرار داریم و به تمام قربانیان این رویداد، مغفرت و به خانواده‌های شان استدعا صبر می نماییم.

چرخبال حامل رئیس جمهور ایران روز یک‌شنبه در راه برگشت از ولایت آذرباییجان به تبریز دچار سانحه هوایی شد و بدنه چرخبال تا هنوز هم در میان جنگل‌های انبوه منطقه است.

بر مبنای قانون اساسی ایران، معاون رئیس جمهور به صورت فوری مسوولیت‌های امور را به عهده گرفته و زمینه برگزاری انتخابات را فراهم می‌کند.

انتخابات بایستی در مدت پنجاه روز برگزار شود تا مردم رئیس جمهور جدید را برگزینند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!