علم و تکنالوژی

ستاره‌شناسان نزدیک‌ترین سیاه‌چاله به زمین را کشف کردند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۱۵, ۱۴۰۱)

بربنیاد گزارش‌ها، ستاره‌شناسان نزدیک‌ترین سیاه‌چاله به زمین را کشف کرده‌اند. این سیاه‌چاله «گایا بی‌ایچ۱» نام دارد و ۱۶۰۰ سال نوری از سیاره زمین فاصله دارد.

«گایا بی‌ایچ۱» یک سیاه‌چاله خفته است که ۱۰ برابر بزرگتر از خورشید است. تیمی که این سیاه‌چاله را کشف کرده می‌گوید سه برابر نسبت به گزینه قبلی نزدیک به زمین یعنی سیاه‌چاله‌ای که در صورت فلکی تک‌شاخ قرار دارد، نزدیک‌تر است.

این سیاه‎چاله به قدری به ما نزدیک است که مرکز نجوم بنیاد ملی علوم گفته آن در «حیاط خلوت کیهانی ما» قرار دارد.

سیاه‎چاله‌ها بسیار جذاب و قدرتمند هستند و به دلیل کشش‌های گرانشی بسیار قوی خود شناخته می‌شوند که نور نیز نمی‌تواند از آن فرار کند. حالا دانشمندان نزدیک‌ترین سیاه‌چاله به زمین را کشف کرده‌اند.

همه‌چیز با رصدخانه فضایی گایا، آژانس فضایی اروپا شروع شد که در حال فهرست‌بندی ستاره‌گان کهکشان راه شیری است. محققان در جستجوی داده‌های آن، ستاره‌ای بسیار شبیه به خورشید را مشاهده کردند که تکان‌های مشخصی دارد که این امر نشان می‌دهد چیزی به دور آن در حال چرخش است. سپس محققان با بررسی دقیق ستاره و چیزی که به دور آن می‌چرخد توسط تلسکوپ «جمنای» متوجه این سیاه‌چاله خفته شدند.

سیاه‌چاله‌های خفته را به سختی می‌توان تشخیص داد، زیرا آن‌ها فواره‌های کیهانی زیادی ایجاد نمی‌کنند. «تینکه روگیرز»، عضو تیم گایا توضیح می‌دهد که آن‌ها فقط با تلسکوپ جمنای توانستند سیاه‌چاله را پیدا کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل