Connect with us

رویداد های اخیر

سرپرست سفارت ترکیه در کابل خواهان همکاری‌های بیشتر میان انقره و کابل شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

سرپرست سفارت ترکیه در کابل می‌گوید که افغانستان و ترکیه مشترکات زیاد فرهنگی و تأریخی دارند و می‌خواهد روابط دو کشور بیشتر از این گسترش یابد.

جنک اونال، این سخنان را روز سه‌شنبه، (۲۲حوت) در یک برنامه در پوهنتون کابل که به هدف بزرگداشت از ۱۰۳ مین سالروز تصویب سرود ملی ترکیه و شاعر آن محمد عاکف ارسوی برگزار شده است بیان داشته است.

در این برنامه سفیر آذربایجان نیز اشتراک کرده بود.

سرپرست سفارت ترکیه در کابل می‌گوید که از روابط تاریخی و فرهنگی افغانستان و ترکیه ۱۰۳ سال می‌گذرد و این روابط در حال تحکیم شدن است.

آقای اونال می‌گوید:«ترکیه و افغانستان روابط گسترده‌ی تاریخی، فرهنگی و مدنی مشترک دارند. سرود ملی یک کشور نه‌تنها یک ترانه بلکه سمبول اشک و خون یک ملت است. این جای افتخار است که سرود ملی ترکیه را شماری از مردم افغانستان هم می‌سرایند.»

در این برنامه اسامه عزیز، رئیس پوهنتون کابل می‌گوید که پس از رویکار آمدن امارت اسلامی، ترکیه یگانه‌ کشوری است که همکاری‌هایش را با این نهاد بیشتر کرده است. اسامه عزیز هم‌چنان از آذربایجان می‌خواهد که روابط سیاسی و همکاری‌های علمی شانرا با افغانستان بیشتر سازند.

در همین حال، سفیر آذربایجان در کابل می‌گوید که کشورش به روابط دوستانه با افغانستان و ادامه‌ی همکاری‌ها در بخش‌های گوناگون متعهد است.

الهام محدوف، سفیر آذربایجان در کابل می‌گوید:«سفارت آذربایجان در افغانستان در هشتم فبروری گشایش یافت. این نخستین بار است که در اینگونه برنامه‌ها شرکت می‌کنم و شما میدانید که افغانستان و آذربایجان روابط تاریخی و مشترکات فرهنگی دارند و ما می‌خواهیم روابط دو کشور گسترش یابد.»

سفارت ترکیه در کابل در حالی این برنامه‌ی فرهنگی را برگزار کرده که کابل همواره از آنکشور خواسته است تا در افغانستان سرمایه‌گذاری کند و بیش از هر زمان دیگر زمینه‌ی سرمایه‌گذاری فراهم است.

رویداد های اخیر

سیلاب‌های اخیر در بدخشان ۵۰ کشته و زخمی برجای گذاشته است

Published

on

(Last Updated On: )

مسوولان محلی بدخشان می‌گویند که از اثر سیلاب‌های اخیر در ۲۱ ولسوالی این ولایت ۵۰ تن کشته و یا هم زخمی شده‌اند. به گفته آنان، یک هزار و۳۰۰ منزل مسکونی، ۱۴ باب مکتب وهزاران جریب زمین تخریب شده‌اند.

مسوولان محلی افزوده‌اند که شش هزار و۷۰۰ رأس مواشی همچنان تلف شده و تاهنوز مسیر بسیاری از قریه‌ها در ۲۱ ولسوالی این ولایت به مرکز ولسوالی‌ها بسته مانده است.

محمد کامگار، آمر حوادث ریاست مبارزه با حوادث طبیعی بدخشان در این مورد گفته است: «ما تقریباً سیزده الی چهارده مکتب در بسا ولسوالی‌ها داشتیم که به اثر سیلاب‌ها تخریب شده و همچنان شش هزار و ۷۰۰ الی شش هزار و ۸۰۰ مواشی تلف شده‌اند.»

آقای کامگار افزود که پس از سروی، روند کمک‌رسانی را به آسیب‌دیدگان آغاز کرده‌اند و کمک‌های اضطراری را در هماهنگی نهادهای امدادرسان که مشمول مواد غذایی وغیرغذایی می‌شود، توزیع نموده‌اند. او علاوه کرده است که این مساعدت‌ها کافی نیست.

کامگار گفت: «در قسمت رسیدگی، اداره مبارزه با حوادث یک پلان گسترده و عمومی جهت ارزیابی و سروی دارد. ابتدا ما تلاش کردیم که بتوانیم ساحات آسیب‌پذیر را به‌گونه بسیار دقیق در هماهنگی با دفتر اوچا و موسسات ملی و بین‌المللی ارزیابی بکنیم.»

از سویی هم، شماری از آسیب‌دیدگان گفته‌اند که در نتیجه سیلاب‌های اخیر تمامی امکانات زندگی را از دست داده‌اند و نیاز جدی به کمک دارند.

عبدالخالق، آسیب‌دیده گفته است: «اگر به این مردم بیچاره رسیدگی نکنند، امکان دارد که ماه‌ها اینها نتوانند سرک‌های شان را به منطقه شان وصل بکنند. سرک‌ها کاملاً تخریب شده. راه که به یک ساعت می‌آمدند حالا به سه الی چهار ساعت آمده‌ نمی‌توانند.»

با این حال، مسوولان برخی از ولسوالی‌ها خواهان ایجاد سرپناه برای آسیب‌دیدگان هستند.

قدرت‌الله، مدیر اداری ولسوالی یمگان گفت: «کمک‌ها بیشتر شود چونکه نیازمندی‌ها بیشتر است. مردم زیاد متضرر شده، خانه‌های مردم زیاد تخریب شده و زمین‌های زراعتی شان هم تخریب شده است.»

گفتنی است که با گذشت بیشتر از یک ماه از سرازیرشدن سیلاب‌ها هنوز هم مسیر ده‌ها قریه به مرکز ولسوالی‌های بدخشان بسته است و رفت‌وآمد مردم با دشواری‌های زیادی انجام می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

معافیت ممنوعیت سفر چهار مقام امارت اسلامی برای ادای مراسم حج

Published

on

(Last Updated On: )

شورای امنیت سازمان ملل معافیت ممنوعیت سفر چهار مقام امارت اسلامی برای ادای مراسم حج را تصویب کرد.

بر اساس اعلامیه‌ی کمیته تحریم‌های شورای امنیت، این معافیت در ۵ ماه جون تصویب شده و به سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس‌الوزرا، عبدالحق وثیق، رییس استخبارات، و نورمحمد ثاقب، سرپرست وزارت حج و اوقاف اجازه می‌دهد تا برای ادای مراسم حج به شهر مکه بروند.

کمیته تحریم های شورای امنیت ملل متحد با نشر اعلامیه‌ی از رفع ممنوعیت سفر چهارمقام بلند پایه امارت اسلامی خبر داده و گفته که این اجازه به هدف سفر به عربستان سعودی برای ادای فریضه حج صورت گرفته است.

  • مولوی عبدالکبیر، معاون رییس الوزرا
  • سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله
  • نورمحمد ثاقب، سرپرست وزارت حج و اوقاف
  • و عبدالحق وثیق، رییس استخبارات

چهارعضو امارت اسلامی هستند که اجازه سفر از سوی کمیته تحریم‌های شورای امنیت را دریافت کردند.

در اعلامیه‌ی شورای امنیت سازمان ملل آمده است: «در پنجم جون ۲۰۲۴، کمیته شورای امنیت که بر اساس قطعنامه ۱۹۸۸ تأسیس شد، معافیت‌های ممنوعیت سفر را برای مولوی عبدالکبیر، سراج الدین حقانی، عبدالحق وثیق و نورمحمد ثاقب تصویب کرد.»

همزمان با رفع ممنوعیت سفر، برخی از منابع به آریانانیوز تایید می‌کنند که سرپرست وزارت داخله برای ادای مراسم حج به عربستان سعودی سفر کرده است.

بربنیاد گزارش‌ها درحال حاضر ۱۵ مقام امارت اسلامی در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قراردارد.

اما برخی از آگاهان می‌گویند که اعمال فشار بر مقام‌های امارت اسلامی از سوی جامعه جهانی سبب مشکلات در روابط افغانستان با جهان شده و باید تحریم‌ها برداشته شوند.

پیشتر به دنبال سفر سراج الدین حقانی به امارات متحده عربی وزارت خارجه امریکا از کشورها خواست که باید ممنوعیت سفر مقام‌های امارت اسلامی را جدی بگیرند و آن را رعایت کنند.

هرچند خروج نام مقام‌های امارت اسلامی از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل یکی از تعهدات امریکا در توافق نامه دوحه بوده است، اما به گفته امارت اسلامی امریکا به این تعهد خود عمل نکرده و توافق نامه دوحه را نقض کرده است.

این درحالیست که امارت اسلامی می‌گوید: سیاست فشار و تحریم نتیجه نمی‌دهد و نیاز است که جامعه جهانی برای تعامل با امارت اسلامی از راه‌های دیپلوماتیک به پیش بیاید.

Continue Reading

رویداد های اخیر

طی دو ماه گذشته حدود ۳هزار مهاجر افغان از پاکستان برگشت کرده‌اند

Published

on

(Last Updated On: )

طی دو ماه گذشته حدود ۳هزار خانواده‌ی مهاجر افغان در پاکستان از طریق گذرگاه تورخم به کشور برگشته اند.

مسوولان ریاست مهاجران و عودت کنندگان ننگرهار می‌گویند که برای مهاجرین برگشت کننده از پاکستان در کمپ عمری تمام تسهیلات را فراهم ساخته اند.

شماری از این برگشت کننده‌ها از برخورد نادرست اردوی پاکستان شکایت می‌کنند و می‌گویند که زندگی کردن برای افغان‌ها در پاکستان دشوار شده است.

از سویی، برخی از مسوولان دیگر در کمپ عمری می‌گویند که مهاجرین برگشت کننده را در زمینه‌ی انتقال به ولایت‌های شان همکاری کامل می‌کنند.

براساس معلومات مسوولان اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان هنوز هم ادامه دارد.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان  روز شنبه (۱۲ جوزا)، گزارش هفته‌وار خود از بازگشت مهاجران از پاکستان به افغانستان را منتشر کرد.

در گزارش این سازمان آمده است که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۹هزار پناهنده افغان به‌گونه اختیاری به افغانستان برگشت کرده‌اند.

پاکستان در ماه میزان ۱۴۰۲ خورشیدی به مهاجران بدون مدرک اقامت در این کشور ضرب‌الاجل تعیین کرد که این کشور را ترک کنند.

اسلام‌آباد اعلام کرده که می‌خواهد همه مهاجران فاقد مدارک رسمی اقامت را از این کشور اخراج کند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!