Connect with us

رویداد های اخیر

سیگر: اشرف غنی و همراهانش هنگام فرار از افغانستان کمتر از یک میلیون دالر داشته‌اند

منتشر شده

در

(Last Updated On: جوزا ۱۸, ۱۴۰۱)

سیگر یا اداره سرمفتش  امریکا برای بازسازی افغانستان از انتقال ۱۶۹ میلیون دالرپول نقد توسط محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین را رد می‌کند.

سرمفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان درگزارش تازه خود به کانگرس امریکا گفته است یافته‌های این اداره نشان می‌دهد که آقای غنی و ۵۴ نفراز همراهانش پانزدهم آگست روز سقوط کابل چیزی نزدیک به یک میلیون دالر را با خود داشتند.

سیگر اما گفته است که بربنیاد یافته‌های ابتدایی این اداره، مقدار قابل ملاحظه‌ پول به شمول پنج میلیون دالر در ارگ ریاست جمهوری و هفتاد میلیون دالر پول ریاست امنیت ملی،‌ مفقود شده است. 

سیگرمی‌گوید بربنیاد یافته‌های ابتدایی این نهاد، محمد اشرف غنی با تیم ۵۴ نفری همراهش هنگام ترک افغانستان درپانزدهم آگست سال گذشته چیزی بیشتر از ۵۰۰  هزار دالر امریکایی با خود داشتند.

سیگردر گزارش تازه‌اش که آنرا به کانگرس امریکا نیز فرستاده نگاشته است که انتقال ۱۶۹ میلیون دالر در سه چرخبال که غنی با تیم همراهش افغانستان را ترک کردند دور از حقیقت است.

نشریه امریکایی پولیتیکو با استناد به گزارش اولیه سیگار نگاشته است که یکی از بکس‌های متعلق به جنرال عمرخیل حاوی ۲۰۰ هزار دالر بوده و رفیع فضل مشاور شورای امنیت ملی هم ۲۴۰ هزار دالر از بودجه این نهاد را با خود داشته است.

جان سپکو، سرمفتش ویژه ایالات متحد برای بازسازی افغانستان گفته است که:”هرچند سیگر پی برده است که یک مقدار پول نقد از ریاست جمهوری به هلیکوپتر‌های حامل غنی و همراهانش بار زده شده بود اما‌ شواهد نشان می‌دهد که این مبلغ از یک میلیون دالر تجاوز نکرده و شاید چیزی نزدیک به ۵۰۰ هزار دالر بوده است.”

سفارت روسیه درکابل یک روز پس از روی کارآمدن امارت اسلامی به خبرگزاری دولتی این کشور گفته بود که غنی هنگام فرار ۱۶۹ میلیون را با خود برده است، اما در مورد جزییات ارائه نکرد. پس ازآن این ادعا توسط آقای غنی نیز رد شد.

یافته‌های سیگر نشان می دهد که ده‌ها میلیون دالرپول نقد به شمول پنج میلیون دالر در ارگ و نیز ۷۰ میلیون دالر پول ریاست امنیت ملی،‌ مفقود شده است. 

یک مقام ارشد سابق هم به این نهاد گفته که حدودا هر نفر بین ۵ تا ۱۰ هزار دالر در جیب خود داشته‌اند.

جان سپکو، سرمفتش ویژه ایالات متحد برای بازسازی افغانستان می‌گوید که:”پس ازآنکه غنی وهمراهانش ارگ را ترک کردند، چیزی کم و بیش پنج میلیون دالر در ارگ باقی مانده بود و کارمندان اداره محافظت ریاست جمهوری(پی پی اس) به آن دست یافتند و بر سرتقسیم آن با هم جنجال کردند؛ کارمندان(پی پی اس) پول یاد شده را در چندین بکس جا به جا کرده توسط موتر‌های مخصوص رییس جمهورانتقال دادند اما سرنوشت این پول وهفتاد میلیون دالرپول ریاست امنیت ملی که ازآن برای تسلیح وتمویل ملیشه‌های ضد طالبان استفاده می‌شد، همچنان نامشخص است”.

با این حال، سیگر می‌گوید نتوانسته است تا کنون مقدار دقیق پول‌های چپاول شده را در پانزدهم آگست مشخص کند.

سیگر این گزارش را به استناد مصاحبه با سی مقام پیشین افغان به شمول افراد کلیدی ارگ و همسفران آقای غنی، مقام‌های امنیتی و دفاعی حکومت پیشین تهیه کرده است.

‌سیگر نگاشته است که این گزارش ابتدایی است واین اداره به گردآوری معلومات برای تهیه گزارش نهایی خود ادامه می‌دهد.

رویداد های اخیر

سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی در نشست شش جانبه در ازبیکستان اشتراک کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

حمیدالله اخندزاده، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی جهت ملحق شدن به دهلیزی شش جانبه، روزگذشته (سه‌شنبه، ۴ثور) در رأس یک هیئت به ازبیکستان سفر کرد و در نشست شش جانبه میان کشورهای افغانستان، روسیه، بلاروس، پاکستان، قزاقستان و ازبیکستان اشتراک کرد.

هیئت افغانستان با هیئات کشورهای دیگر در این نشست، در باره توسعه انتقالات از مسیر دهلیز شش جانبه میان کشورهای افغانستان، روسیه، بلاروس، پاکستان، قزاقستان و اوزبیکستان بحث نمود.

وزارت ترانسپورت و هوانوردی می‌گوید که در حاشیه این نشست سرپرست این وزارت با معینان وزارت ترانسپورت روسیه و بلاروس نیز دیدار نموده است.

همچنان سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی در دیدار با معینان وزارت ترانسپورت کشورهای روسیه و بلاروس در باره گسترش انتقالات ترانزیتی میان افغانستان و روسیه، افغانستان و بلاروس و فراهم شدن تسهیلات ترانسپورتی گفتگو کرده است.

این وزارت افزوده است که سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی با وزیر ترانسپورت و نماینده خاص رئیس جمهور اوزبیکستان در امور افغانستان نیز دیدار دوجانبه داشته و در باره گسترش انتقالات ترانسپورت جاده‌ای میان دو کشور گفتگو نموده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

دیدار هیأت عالی رتبه مالیزیایی با مقام‌های امارت اسلامی

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

هیأت اعزامی از کشور مالیزیا به‌سرپرستی داکتر شاه‌زلینا، نماینده صدراعظم این کشور در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه گفت، مالیزیا خواهان گسترش روابط خود با امارت اسلامی است.

نماینده صدراعظم مالیزیا در این دیدار گفته است که، کشورش همچنان خواهان ایجاد برنامه‌های آموزشی کوتاه مدت برای دیپلومات‌ها و کارمندان دولتی افغانستان در زمینه‌های مختلف است.

در همین‌حال، سرپرست وزارت خارجه در این دیدار روابط افغانستان و مالیزیا را در حال گسترش خواند و از دولت این کشور خواست تا برای افغان‌های مقیم مالیزیا امکانات صحی و آموزشی را فراهم نماید.

درهمین حال، معاون سیاسی ریاست الوزراء در دیدار با هیئت دولت مالیزیا، گفت که امارت اسلامی در بخش‌های اقتصادی و سیاسی دست‌آوردها دارد و به‌شمول منطقه، جهان از افغانستان نگرانی ندارد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

دیدار ضمیر کابلوف با وزرای خارجه و داخله امارت اسلامی

Published

on

(Last Updated On: ثور ۴, ۱۴۰۳)

ضمیر کابلوف، نماینده رئیس جمهور روسیه در دیدار با امیر خان متقی، سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان گفته است، که هر نشستی که در مورد افغانستان برگزار می‌شود باید به توافق حکومت افغانستان باشد و توافق حکومت افغانستان در نشست آیندۀ دوحه که از سوی سازمان ملل برگزار می‌گردد، نیز ضروری است.

نماینده رئیس جمهور روسیه افزوده است، که جامعه جهانی باید بجای میکانیزم‌های چند جانبه، روابط و میکانیزم‌های دوجانبه را با حکومت افغانستان اتخاذ کند.

از سوی هم آقای متقی، از موقف مسکو در نشست‌های جهانی استقبال کرده و بر تقویت روابط سیاسی و تجارتی تاکید کرده است.

با این حال آقای متقی افزوده که روابط افغانستان با کشورهای منطقه در حالی شگوفایی است و افغانستان در بیشتر کشورهای منطقه سفارت دارد.

همزمان با این آقای کابلوف از وزیر امورخارجه کشور دعوت کرده است که در سال روان به مسکو سفر کند.

درهمین حال، نماینده خاص رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان با سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله نیز دیدار نموده است.

وزارت امور داخله می‌گوید که در این دیدار دو جانبه، در کنار روابط افغانستان و روسیه روی مسایل سیاسی و امنیتی منطقه نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!