اخبار ساحوی

ششمین نشست همکاری میان افغانستان وقزاقستان درکابل برگزارشد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

مقام های قزاقی میگویند که، دراین نشست روی بخشهای مهم اقتصادی، فرهنگی، زراعتی، و تجارت با حکومت افغانستان به تفاهم رسیده و در یکسال گذشته بیشترین تفاهمنامه های قبلی را که با مقام های حکومت افغانستان به امضا رسانده بودند عملی کرده اند.

ولادیمیر باشکو وزیر حالات اضطرارقزاقستان ميگويد:

“مادراین نشست استقامت های کاری خود را درآینده مشخص ساختیم و قزاقستان خواهان سرمایه گذاری بر معادن افغانستان است.همچنان افغانستان بازار خوب برای سمنت است که درآینده  سرمایه گذاری روی ساخت یک کارخانه سمنت را نیز بررسی خواهیم کرد. همچنان به دلیل آنکه قزاقستان سالانه ده میلیون تن گندم بیشتر از نیاز خود تولید می کند، افغانستان بازار مناسب برای این محصول ماست که ایجاد راه جدید مشکل ترانزیتی افغانستان و قزاقستان را حل خواهد کرد و در قیمت انتقالات هم کاهش زیاد رونما می گردد”.

از سوی دیگر انوارالحق احدی وزیر تجارت افغانستان میگوید، یکی از خواستهای مهم افغانستان دراین نشست افزایش همکاری های اقتصادی و تجارتی بین این دوکشورمی باشد.

آقای احدی یاد آور میشود: قزاقستان خواهان همکاری در بخش تربیه گوسفندان قره قل با وزارت زراعت شده وهمچنان راه آهن جدید را میان کشورهای ترکمنستان، افغانستان و قزاقستان برای حل مشکلات ترانزیتی می سازد.

براساس آمارهاى داده تبادله اموال تجارتی میان افغانستان و قزاقستان به بیشتر از 200 میلیون دالر میرسد که افغانستان کچالو، میوه تازه و خشک به قزاقستان صادر می کند برعکس از این کشور کالاهای نفتی، آرد و آهن الات وارد افغانستان میشود.

Trending

خروج از نسخه موبایل