Connect with us

صحت

شفاخانه‌های هرات در بخش طبابت به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند

منتشر شده

در

(Last Updated On: سنبله ۶, ۱۴۰۲)

داکتران در هرات می‌گویند که پیشرفت‌های خوبی در عرصه طبابت در این ولایت صورت گرفته است و حدود ۹۰ درصد مریضان در شفاخانه‌های خصوصی و دولتی هرات تداوی می‌شوند.

شفاخانه مهربان، یکی از شفاخانه‌های خصوصی هرات است که داکتران به پیشرفت‌هایی در بخش ارتوپیدی، یورولوژی و عملیات‌های لیزری دست یافته‌ است.

به گفته مسوولان این شفاخانه، روزانه تا ۵۰۰ مریض به خاطر تشخیص و تداوی به این مرکز صحی مراجعه می‌کنند.

عبدالبصیر صدیق، مدیرعمومی شفاخانه مهربان، گفته است: «کارهای که ما انجام می‌دهیم، فعلاً همجوار یا هم سطح خیلی خدمات که در کشورهای همسایه انجام می‌شود، می‌باشد. ما در صدد این هستیم که بتوانیم با بدست‌آوردن بودجه و سرمایه‌گذاری اقتصادی، بیشتر از این کار بکنیم.»

بشیراحمد احمدی، متخصص ارتوپیدی این شفاخانه گفته است: «تعویض مفصل زانو و تعویض مفصل ران و همچنین شکستگی‌های که برای لگن اتفاق میفتد، در شفاخانه مهربان انجام می‌شود.»

برعلاوه، برخی از این شفاخانه‌ها بخش‌های عمده تخصصی و فوق تخصص را ایجاد کرده‌اند و داکتران عملیات‌های پیچیده‌ را انجام می‌دهند.

با این حال، اداره صحت عامه هرات می‌گوید هدف آن‌ها توسعه خدمات صحی است تا تمام مردم به این خدمات دسترسی داشته باشند. به گفته این اداره، طبابت اخیراً بهترشده و بخش‌های خصوصی با امکانات و ظرفیت‌های خوبی مجهز اند.

محمدآصف کبیر، معاون صحت عامه هرات، ابراز کرد: «یک سلسله مشکلات که در گذشته‌ها وجود داشت بحث خدمات تخصصی بود که یک عده از مریضان واقعاً به منظور رفع مشکلات که داشتند، برای خدمات فوق تخصصی بیرون از کشور می‌رفتند. الحمدالله امروز در سطح ولایت هرات برای زمینه ارایه خدمات فوق تخصصی، گام‌های بزرگی برداشته شده.»

بخش‌های یورولوژی یا پیوند کلیه، عملیات تعویض استخوان، تداوی سرطان‌ها و عملیات‌های لیزری نمونه‌های بارز هستند که فعلاً امکانات تداوی آن در این شفاخانه‌ها وجود دارد.

براساس گزارش‌ها، در حال حاضر حدود ۱۰۰ شفاخانه و کلینیک خصوصی در کنار شفاخانه‌های دولتی در هرات مصروف ارایه خدمات صحی می‌باشند.

صحت

آغاز کمپاین ملی واکسین پولیو در سراسر افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۰, ۱۴۰۳)

نخستین دور کمپاین ملی واکسین پولیو در سال ۲۰۲۴ میلادی در کشور آغاز شد. وزارت صحت عامه می‌گوید که قرار است در این کمپاین چهار روزه ۱۰.۷میلیون کودک زیر پنج سال واکسین دریافت کنند.

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه می‌افزاید که تیم‌های صحی و رضاکاران بخش واکسین تلاش می کنند تا با تطبیق برنامه‌های مبارزه با ویروس پولیو این مرض را ریشه کن کنند.

این کمپاین، در ولایت‌های غور، بامیان و دایکندی به خاطر سردی هوا با تاخیر آغاز خواهد شد.

این کمپاین چهار روز را در بر می‌گیرد و قرار است که ۱۰.۷میلیون کودک واکسین دریافت کنند.

در این کمپاین کودکان زیر پنج سال تحت پوشش قرارداده می‌شوند، در کنار واکسین برای بلند بردن معافیت بدن کودکان برای آنان ویتامین A نیز داده می‌شود.

وزارت صحت عامه می‌گوید که این نهاد متعهد است تا در همکاری با شرکای خود مرض پولیو را در افغانستان محو کنند، اما برای این کار به حمایت مردم نیاز دارند. هم‌زمان با این برخی از خانواده‌ها نیز از مردم می‌خواهند که برای سلامتی و آینده کودکان، آنان را واکسین کنند.

داکتران می‌گویند که پولیو یک مرض ویروسی و قابل تداوی نیست و تنها توسط واکسین وقایه و محو می‌شود.

کمپاین واکسین ملی پولیو درحالی در سراسر کشور آغاز می‌شود که به گفته‌ی وزارت صحت عامه در سال ۲۰۲۴ هیچ واقعه مثبت این مرض در کشور ثبت نشده است.

Continue Reading

صحت

قلندر عباد خواهان کمک آذربایجان برای ارتقای ظرفیت کارمندان صحی افغانستان شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت صحت عامه خواهان کمک آذربایجان برای ارتقای ظرفیت کارمندان بخش صحی کشور شده است.

قلندر عباد این خواست را در دیدار با الهام محمدوف، سفیر آذربایجان در کابل بیان کرده است.

دو طرف همچنان در مورد همکاری‌ها در بخش صحت، ارتقای ظرفیت کارکنان صحی افغان، نقش آذربایجان در بخش صحت و سایر موضوعات گفتگو کرده اند.

از سویی هم‌، سفیر آذربایجان در این دیدار گفته که کشورش در تلاش است تا در بخش صحت، به‌گونه دوامدار با افغانستان کمک و همکاری کند.

طبق یک خبر دیگر، سنگ تهداب ساخت بخش تولید آکسیجن در شفاخانه‌ صحت طفل اندراگاندی در کابل گذاشته شد.

مسوولان وزارت صحت عامه می‌گویند که این بخش با همکاری مالی و تخنیکی سازمان جهانی صحت ساخته می‌شود و با ظرفیت تولید ۲۰۰ بالون آکسیجن در یک شبانه روز، علاوه بر تامین آکسیجن برای این شفاخانه، آکسیجن لازم را در اختیار سایر شفاخانه‌ها قرار خواهد داد.

Continue Reading

صحت

مسوولان صحی: امراض سرطانی در بلخ افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۰, ۱۴۰۳)

مسوولان ریاست صحت عامه بلخ می‌گویند که امراض سرطانی در این ولایت افزایش یافته است. به گفته‌ آنان، در سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی، نزدیک به ۵ هزار فرد مبتلا به سرطان به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۱، به تعداد دو هزار و ۶۱۳ تن که مبتلا به سرطان بودند در این شفاخانه به ثبت رسیده است.

احسان‌الله کلیوال، مسوول بخش تداوی سرطان شفاخانه حوزوی بلخ گفته است: «در سال ۱۴۰۱ حدوداً دو هزار و ۶۱۳ واقعه OPD نزد ما راجستر شده‌. در سال ۱۴۰۲، این ارقام به ۴ هزار و ۹۱۲ واقعه بوده است.»

در همین حال، برخی داکتران موارد جنیتیکی، آلودگی محیط زیست، استفاده خودسر از دوا و استفاده بیش از حد از گوشت را از مهم‌ترین عوامل افزایش این مریضی می‌دانند.

تورج اربابی، داکتر امراض سرطانی در این زمینه گفت: «ارثی‌بودن بسیار نقش مهم را دارد، محیط نقش مهم دارد، استفاده دوای خودسرانه نقش مهم دارد.»

با این حال، اکثر مریضان در بلخ مبتلا به سرطان معده اند. شماری از بیماران و مریض‌داران در این شفاخانه بر عرضه خدمات صحی بهتر تأکید دارند.

براساس گفته‌های مسوولان این شفاخانه، در یک ماه نخست سال جاری، ۴۲۳ فرد مبتلا به سرطان برای تداوی به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!