صحت

شفاخانه‌های هرات در بخش طبابت به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۶, ۱۴۰۲)

داکتران در هرات می‌گویند که پیشرفت‌های خوبی در عرصه طبابت در این ولایت صورت گرفته است و حدود ۹۰ درصد مریضان در شفاخانه‌های خصوصی و دولتی هرات تداوی می‌شوند.

شفاخانه مهربان، یکی از شفاخانه‌های خصوصی هرات است که داکتران به پیشرفت‌هایی در بخش ارتوپیدی، یورولوژی و عملیات‌های لیزری دست یافته‌ است.

به گفته مسوولان این شفاخانه، روزانه تا ۵۰۰ مریض به خاطر تشخیص و تداوی به این مرکز صحی مراجعه می‌کنند.

عبدالبصیر صدیق، مدیرعمومی شفاخانه مهربان، گفته است: «کارهای که ما انجام می‌دهیم، فعلاً همجوار یا هم سطح خیلی خدمات که در کشورهای همسایه انجام می‌شود، می‌باشد. ما در صدد این هستیم که بتوانیم با بدست‌آوردن بودجه و سرمایه‌گذاری اقتصادی، بیشتر از این کار بکنیم.»

بشیراحمد احمدی، متخصص ارتوپیدی این شفاخانه گفته است: «تعویض مفصل زانو و تعویض مفصل ران و همچنین شکستگی‌های که برای لگن اتفاق میفتد، در شفاخانه مهربان انجام می‌شود.»

برعلاوه، برخی از این شفاخانه‌ها بخش‌های عمده تخصصی و فوق تخصص را ایجاد کرده‌اند و داکتران عملیات‌های پیچیده‌ را انجام می‌دهند.

با این حال، اداره صحت عامه هرات می‌گوید هدف آن‌ها توسعه خدمات صحی است تا تمام مردم به این خدمات دسترسی داشته باشند. به گفته این اداره، طبابت اخیراً بهترشده و بخش‌های خصوصی با امکانات و ظرفیت‌های خوبی مجهز اند.

محمدآصف کبیر، معاون صحت عامه هرات، ابراز کرد: «یک سلسله مشکلات که در گذشته‌ها وجود داشت بحث خدمات تخصصی بود که یک عده از مریضان واقعاً به منظور رفع مشکلات که داشتند، برای خدمات فوق تخصصی بیرون از کشور می‌رفتند. الحمدالله امروز در سطح ولایت هرات برای زمینه ارایه خدمات فوق تخصصی، گام‌های بزرگی برداشته شده.»

بخش‌های یورولوژی یا پیوند کلیه، عملیات تعویض استخوان، تداوی سرطان‌ها و عملیات‌های لیزری نمونه‌های بارز هستند که فعلاً امکانات تداوی آن در این شفاخانه‌ها وجود دارد.

براساس گزارش‌ها، در حال حاضر حدود ۱۰۰ شفاخانه و کلینیک خصوصی در کنار شفاخانه‌های دولتی در هرات مصروف ارایه خدمات صحی می‌باشند.

Trending

خروج از نسخه موبایل