اخبار ساحوی

شماری از بزرگان جهادی با امضای پیمان همکاری های استخباراتی با پاکستان مخالفند

Published

on

(Last Updated On: )

شماری از بزرگان جهادی امضای پیمان همکاری های استخباراتی میان کابل و اسلام اباد را به معنی برات دادن به سازمان استخباراتی پاکستان از انجام حملات هراس افگنی در افغانستان از سوی رییس جمهور غنی میدانند.

 

این سران جهادی تاکید دارند که رییس جمهور تعهد کرده، در متن این توافقنامه تجدید نظر خواهد کرد. در همین حال منشی مجلس سنا میگوید، رهبران سیاسی و جهادی در نشستی با رییس جمهور مخالفت شانرا با امضای این پیمان ابراز کرده اند.

این سران پیشین جهادی نگران سند همکاری های استخباراتی میان افغانستان و پاکستان اند. به باور انان اینگونه توافقات باید با دولت پاکستان امضای شود نه سازمان جاسوسی این کشور، سران جهادی معتقد اند که آموزش کارمندان امنیت ملی کشور از سوی آی اس آی پاکستان، مبارزه مشترک با جدایی طلبان و باز شدن دفاتر استخبارات پاکستان در افغانستان و گشودن دفاتر سازمان استخباراتی افغانستان در پاکستان از موارد اند که رهبران سیاسی و جهادی و اعضای مجلس خواستار حذف ان از متن این تفاهمنامه شده اند.

عبدالهادی ارغندیوال رییس حزب اسلامی میگوید” هر گاه این پیمان امضا میشود به معنی اینست که سازمان استخباراتی پاکستان از حملات که در 13 سال گذشته در افغانستان کرده و همچنان از حمایت از تروریزم از سوی حکومت افغانستان برات داده میشود و این برای افغانستان زیان بار است”.

منشی مجلس سنا نیز تاکید دارد که رییس جمهور در دیدار به انان متعهد به تجدید نظر در متن این توافقنامه شده و گفته است که این پیمان تا کنون به امضا نرسیده اما وی میگوید که باید تصمیم گیرنده اصلی روی این تفاهمنامه افغانها باشند نه حکومت.

عبدالله قرلق منشی مجلس سنا ” این پیمان بیشتر به نفع پاکستان است و همه رهبران سیاسی و جهادی که با رییس جمهور دیدار داشتن به گونه ای کلی مخالف امضا ان بوده اند.”

گفته شده که توافقنامه تبادل اطلاعات استخباراتی میان افغانستان و پاکستان نزدیک به دو هفته پیش میان دو کشور به امضا رسیده است.

گزارش فواد ناصری

Trending

خروج از نسخه موبایل