Connect with us

رویداد های اخیر

شهباز شریف: امارت اسلامی از عبور جنگجویان به پاکستان جلوگیری کنند

منتشر شده

در

(Last Updated On: اسد ۱۱, ۱۴۰۲)

صدراعظم پاکستان روز سه‌شنبه (۱۰اسد) از امارت اسلامی افغانستان خواست تا برای جلوگیری از عبور جنگجویان از مرز برای انجام حملاتی مانند حمله مرگبار اخیر تلاش بیشتری انجام دهند.

این خواست صدراعظم پاکستان چند روز پس از آن مطرح می‌شود که یک حمله کننده انتحاری تجمع انتخاباتی حامیان مولانا فضل الرحمن را روز یک‌شنبه در منطقه باجور هدف قرار داد و در نتیجه ده‌ها تن کشته شدند و شماری هم زخم برداشتند. شمار قربانیان این حمله روز سه شنبه پس از مرگ آنانی که به شدت زخمی شده بودند و در شفاخانه پیشاور پاکستان منتقل شده بودند، به ۵۵ تن افزایش یافت.

گروه داعش مسئولیت حمله به همایش حزب فضل الرحمان را به عهده گرفت.

شهباز شریف، صدراعظم پاکستان گفته است که جنگجویان در داخل افغانستان پناهگاه دارند و در آنجا دوباره منسجم و مسلح می‌شوند و سپس به پاکستان نفوذ می‌کنند و حملات ضد حکومتی را انجام می‌دهند.

شریف در هنگام عیادت از برخی زخمی‌ها در شفاخانه‌ای در پیشاور گفت حاکمیت امارت اسلامی «باید اقدامات مشخصی را برای جلوگیری از استفاده تروریسم فراملی از خاک خود انجام دهد.»

همزمان با این وزیر خارجه پاکستان می‌گوید موقف پاکستان در برابر افغانستان واضح است و آنان از حکومت کنونی در افغانستان می‌خواهند تا خاک این کشور برای فعالیت‌های تروریستی استفاده نشود.

بلاول بوتو زرداری می‌گوید اگر حکومت سرپرست افغانستان به همکاری پاکستان در نبرد با تروریزم نیاز داشته باشد اسلام‌آباد آماده است دراین خصوص با کابل همکاری کند.

زرداری مدعی است که تسلیحات بجامانده از امریکا و ناتو درا ختیار تروریزم و گروه‌های جنایت پیشه قرار گرفته است و این امنیت پاکستان را با چالش روبه‌رو کرده است.

بلاول بوتو زرداری، وزیرخارجه پاکستان می‌گوید که:«امریکا و ناتو تسلیحات خود را در افغانستان رها کرده و این کشور را ترک کردند اکنون این تسلیحات در دست تروریزم افتاده است نه تنها در دست تروریزم بلکه در دست گروه‌های جنایت کار افتاده است، این یک تهدید برای امنیت پاکستان است امیدوارم با دولت افغانستان یکجا علیه این تهدید مقابله کنیم. ما می‌خواهیم حکومت سرپرست علیه گروه‌های که امنیت پاکستان را مختل می‌کند اقدام کند. طالبان (امارت اسلامی) باید به تعهدات خود عمل کنند اگر آنها به کمک و همکاری پاکستان نیاز دارند با آنها باید همکاری صورت بگیرد.»

وی همچنان از امارت اسلامی خواسته است تا نگذارد قلمرو این کشور علیه کشوری دیگر استفاده شود.

آقای زرداری می‌گوید که:«ما از حکومت سرپرست افغانستان این مطالبه را کرده ایم که نگذارند قلمرو این کشورعلیه کشوری دیگر استفاده شود این به نفع هر دو کشوراست که تروریزم از بین برده شود. می‌دانیم که دولت افغانستان برای ساختن یک اردوی قوی ویک نیروی مرزی قوی به وقت نیازدارد، اما کافی است حکومت موقت افغانستان قصد و نیت مبارزه با تروریزم را داشته باشد.»

درهمین حال، سخنگوی وزارت خارجه امریکا می‌گوید که امارت اسلامی اجازه ندهد که افغانستان به عنوان پایگاهی برای حملات تروریستی در منطقه استفاده شود.

متیومیلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا می‌گوید که:«ما در جلسات و دیدارهای مان با طالبان (امارت اسلامی) به آنها واضح کرده ایم که مهم است که آنها اجازه ندهند افغانستان به عنوان پایگاهی برای حملات تروریستی در منطقه یا هر جایی استفاده شود. ایالات متحده در حال حاضرچندین برنامه ظرفیت سازی مبارزه با تروریزم در پاکستان را تامین مالی می‌کند وما به این کار ادامه خواهیم داد.»

امارت اسلامی اما می‌گوید اجازه نمی‌دهد در افغانستان مخفی گاه‌های تروریزم ایجاد شود و خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه به شمول پاکستان استفاده شود.

رویداد های اخیر

تولیدات سمنت غوری در بغلان افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

مسوولان شرکت دولتی سمنت غوری در ولایت بغلان می‌گویند که میزان تولید سمنت در این شرکت نسبت به گذشته افزایش یافته است. به گفته آنان، در سال ۱۴۰۲ یک صدوپنجاه هزار تُن سمنت تولید شده است و تلاش دارند تا در سال جاری میزان تولید را به ۱۸۰ هزار تُن برسانند.

عبدالوکیل قیومی، معاون مالی و اداری شرکت سمنت غوری بغلان در این مورد گفته است: «در سال گذشته پلانی که داشتیم موفقانه ۱۵۰ تُن سمنت را تولید نمودیم و به بازار عرضه کردیم. خوشبختانه که در سال ۱۴۰۲ ما بیشتر از ۲۰۰ میلیون افغانی مفاد هم داشتیم.»

به گفته‌ مسوولان این شرکت، تلاش‌ها برای بلندبردن ظرفیت تولید جریان دارد و با بلندرفتن ظرفیت تولید روزانه یک هزار بوری سمنت تولید خواهند کرد.

محمد طاهر، آمر بخش بسته بندی شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «فعلاً چهار داش ما فعال است که ما در بیست‌وچهار ساعت تقریباً یک هزار الی ۱۲ صد تُن سمنت تولید می‌کنیم.»

از سویی هم، در این شرکت برای ۷۵۰ تن زمینه کار فراهم شده است و برخی کارگران از سرمایه‌گذاران خواهان سرمایه‌گذاری در کشور و فراهم‌کردن زمینه کار برای جوانان هستند.

حکیم، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «سرمایه‌گذاران در وطن خود سرمایه‌گذاری کنند تا زمینه کار به ما مساعد شود.»

محمد یوسف، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان نیز علاوه کرد: «چندین فابریکه دیگر در کشور ما ساخته شود تا سمنت خارجی کمتر به کشور وارد شود و از تولیدات خود ما استفاده بکنیم.»

گفتنی است که شرکت سمنت غوری بغلان حدود ۴۰ سال پیش تأسیس شد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت تولید سمنت در افغانستان به شمار می‌رود. مدیریت این شرکت از سوی برنامه شرکت انکشاف ملی پیش برده می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

څار: سفرهای دیپلومات امریکایی به قطر و پاکستان در مورد افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

Continue Reading

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر: کشورهای منطقه به‌گونه مشترک ثبات و توسعه را گسترش دهند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

معاون سیاسی رئیس‎الوزرا در دیدار با معاون صدراعظم قزاقستان در کابل گفته است که کشورهای منطقه باید مشترکاً در اجرای پروژه های بزرگ منطقه‌ای سهیم شوند.

بربنیاد خبرنامه معاونیت سیاسی ریاست الوزرا، در این دیدار مولوی عبدالکبیر از سرمایه گذاران قزاقستان دعوت نمود تا در افغانستان سرمایه گذاری نمایند.

وی افزود که امارت اسلامی سرحدات افغانستان را به گونه کامل کنترول کرده، مواد مخدر و فساد را از بین برده و حاکمیت ملی مستقل را احیا نموده است.

به نقل از خبرنامه، معاون صدراعظم قزاقستان از پیشرفت‌ها در افغانستان توسط امارت اسلامی، قدردانی کرده و گفته است که کشورش آماده روابط تجارتی، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری درازمدت با افغانستان می‌باشد.

ژومانگارین در زمینه اعطای بورسیه‌های تحصیلی به جوانان افغان ابراز آمادگی کرده و افزود که هم اکنون افغانستان نمونه یک کشور آرام در سطح منطقه است و به همین منظور جهان می‌خواهد در بخش‌های مختلف روابط خود را با امارت اسلامی برقرار نماید.

معاون صدراعظم قزاقستان همچنان خواستار آغاز پروازهای مستقیم میان کابل و الماتا شد و گفت که کشورش در بخش فرهنگی آماده همکاری دو جانبه با حکومت افغانستان است.

در کمتر از سه سال گذشته، امارت اسلامی بارها تاکید کرده است که با ایجاد امنیت سراسری در افغانستان بیش از هرزمان دیگری فرصت تطبیق پروژه های بزرگ اقتصادی در کشور مساعد بوده و نیاز است که افغانستان به نقطه اتصال کشورهای منطقه مبدل شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!