جهان

شهباز شریف صدراعظم پاکستان خواستار مذاکره با هند شد

Published

on

(Last Updated On: جدی ۲۸, ۱۴۰۱)

شهباز شریف، صدراعظم پاکستان به همتای هندی خود پیشنهاد داده است تا با میانجیگری امارات گفتگوهایی را در مورد مسائل باقیمانده میان دو کشور از جمله موضوع مورد مناقشه کشمیر آغاز کنند.

به گزارش رویترز، شریف در گفتگو با شبکه خبری العربیه که از تلویزیون دولتی پاکستان بازپخش شد، گفت:«پیام من به رهبری هند و نارندرا مودی صدراعظم این کشور این است که برای حل مسائل حساس دو جانبه مانند کشمیر گفتگو کنیم.»

شریف تاکید کرد که جنگ میان دو کشور چیزی جز بدبختی، فقر و بیکاری به ارمغان نیاورده است.

وی افزود: «ما می‌خواهیم با کاهش فقر به رفاه برسیم و امکانات تعلیمی، صحی و اشتغال را برای مردم خود فراهم کنیم و منابع را برای بمب و مهمات هدر ندهیم، این پیامی است که من می‌خواهم به صدراعظم هند بدهم.»

با این حال، در بیانیه‌ای که دفتر شریف پس از پخش این مصاحبه منتشر کرد، آمده است، چنین مذاکراتی تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که هند وضعیت خودمختار بخشی از کشمیر را که در سال ۲۰۱۹ لغو شد، بازگرداند.

در این بیانیه آمده است: «بدون انجام این شرط توسط هند، مذاکره امکان پذیر نیست.»

هند هنوز اظهار نظری در این خصوص نکرده است. دهلی نو در گذشته چنین درخواست‌هایی از سوی پاکستان درباره وضعیت کشمیر را نادیده گرفته است.

شریف در این مصاحبه گفته است که در سفر اخیرش به امارات این موضوع را با شیخ محمد بن زاید امیر امارات در میان گذاشته است.

وی در خصوص شیخ زاید گفت: «وی برادر پاکستان است و روابط خوبی با هند دارد. شیخ محمد بن زاید می‌تواند نقش بسیار مهمی برای آوردن دو کشور به میز گفتگو ایفا کند.»

این دو قدرت هسته‌ای و رقیب اصلی از زمان استقلال از سلطه انگلیس در سال ۱۹۴۷، سه جنگ را پشت سر گذاشتند. دو مورد از این جنگ‌ها بر سر کشمیر منطقه‌ای مورد مناقشه در هیمالیا که هر دو کشور ادعای مالکیتش را می‌کنند بود.

در حال حاضر هر کدام نیمی از این منطقه را در اختیار خود دارند.

دو همسایه در سال ۲۰۱۹ دوباره به جنگ نزدیک شدند؛ زمانی که هند به پاکستان حمله هوایی کرد تا خواست به قول خودش یک مرکز آموزشی شبه‌نظامیان را هدف قرار دهد.

وقتی که هند در اواخر سال ۲۰۱۹ به طور یکجانبه وضعیت خودمختار بخشی از کشمیر تحت اداره خود را لغو کرد، تنش‌ها دوباره شعله‌ور شد.

هند با یک دهه شورش در کشمیر روبه رو است و در این باره پاکستان را به تحریک اهالی متهم می‌کند؛ اتهامی که اسلام آباد آن را رد می‌کند.

گفتگوهای رسمی میان دو کشور از آن زمان به حالت تعلیق درآمده است. اگرچه برخی تلاش‌های سیاسی در پشت صحنه به منظور از سرگیری مذاکرات صورت گرفت. یکی از این موارد در سال ۲۰۲۱ با میانجیگری امارات انجام شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل