صحت

شواهد جدید نشان می‌دهد که منشأ کووید می‌تواند سگ کاونده باشد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۷, ۱۴۰۱)

دانشمندان شواهد جنیتیکی جدیدی را از بازار ووهان چین، جایی که موارد کووید برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ شناسایی شد، کشف کردند.

مجله «ساینتیفیک امریکا» گزارش داده که یافته‌های جدید سبب تقویت بحث منشأ حیوانی ویروس SARS-CoV-2 می‌گردد.

یافته های جدید در اوایل این هفته به یک گروه مشورتی که توسط سازمان جهانی صحت تشکیل شده بود، ارائه شد.

فلورانس دبار، بیولوژیست در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، توالی‌های جنتیکی ویروس را کشف کرد که محققان چینی به رهبری جورج گائو، رئیس پیشین مرکز کنترول و پیشگیری از بیماری‌های چین، آن را در پایگاه اطلاعات جنومی عمومی به نام GISAID آپلود کرده بودند.

طبق گزارش «ساینتیفیک امریکا» این توالی‌ها متعاقباً حذف شدند، اما پیش از حذف، چندین محقق دیگر از کشورهای مختلف آن‌ را دانلود و تجزیه و تحلیل کرده بودند.

نمونه‌های حاوی اسید ریبونوکلئیک که در اوایل سال ۲۰۲۰ در بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی هوانان جمع‌آوری شده بود، همچنان حاوی مواد جنیتیکی از سگ‌های کاونده – حیوانی روباه ‌مانند که در بازار فروخته می‌شود – و همچنین سایر حیوانات بود.

این ویروس باعث ایجاد یک بیماری همه گیر جهانی شد که نزدیک به هفت میلیون نفر را به کام مرگ کشاند. بحث در مورد اینکه آیا این ویروس به دلیل سرریز طبیعی حیات وحش به انسان یا نشت آزمایشگاهی از یک مرکز مطالعه کننده ویروس کرونا در ووهان ایجاد شده است، هنوز ادامه دارد.

به گزارش «ساینتیفیک امریکا» شواهد جدید مستقیماً ثابت نمی‌کند که کووید از سگ‌های کاونده آلوده وارد بدن انسان شده است، اما بحث انتقال این ویروس از حیوانات را تقویت می‌کند.

تدروس ادهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی صحت در یک نشست خبری روز جمعه گفت: «این اطلاعات پاسخ قطعی به این سوال که چگونه همه‌گیری آغاز شد، ارائه نمی‌کند، اما این اطلاعات در نزدیک تر سازی ما به این پاسخ مهم است.» .

دانشمندانی که در حال تجزیه و تحلیل اطلاعات هستند در حال حاضر گزارشی از یافته های خود تهیه می‌کنند که امیدوارند در روزهای آینده آن را منتشر کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل