خبرهای تازه

شورای صلح چشم به راه هیئت مذاکره کننده طالبان است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

محمد اکرم اخپلواک، رییس دبیرخانه شورای عالی صلح که به روز چهارشنبه از سوی مجلس نمایندگان فرا خوانده شده بود می گوید اگر طالبان به خواست افغان ها به میز مذاکره حضور یابند شرایط گفتگو برای آنها مساعد شده است.

آقای خپلواک گفته که امیدواریم طالبان به زودی جواب مثبت به صدای مردم بدهند، آتش بس را اعلان؛ به مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان آماده شوند و هیئت مذاکره کننده خویش را اعلان بدارند پروسه صلح افغانستان به رهبری، حاکمیت و مالکیت مردم افغانستان است و امیدواری ها بیشتر شده است تا حمایت های گسترده از آن در هفته های آینده صورت بگیرد. آتش بس یک تجربه موفق بود و افغانستان از آن به خوبی مدیریت کرد.”

گروه طالبان تا اکنون از هر نوع مذاکره با حکومت افغانستان ابا ورزیده اند و آماده مذاکره با امریکا اند.

اما شورای صلح می گوید صلح مالکیت افغان ها است و به هیچ گروه سومی اجازه داده نخواهد شد.

در همین حال وزارت خارجه افغانستان از اجماع منطقه یی و بین المللی برای صلح خبر میدهد.

امیر محمد رامین رئیس همکاری‌های منطقه‌ای وزارت خارجه در گفتگو با آریانانیوز گفت: “امیدوار هستیم که در هفته آینده بتوانیم به مرحله دوم که مذاکرات مستقیم بین الافغانی است برسیم، در این مرحله ما امام اقدامات ضروری را هم در داخل و هم در منطقه و جامعه جهانی انجام دادیم و امیدوار هستیم که طالبان برای تعیین یک هیئت خود که نماینده با صلاحیت‌شان برای مذاکرات مستقیم باشد جواب مثبت دهد.”

شورای صلح همچنان می گوید اگر طالبان به روند صلح یکجا شوند گروه های کوچک مخالف توان مبارزه با حکومت را نخواهند یافت. همزمان شورای صلح از آمادگی ها به حضور در نشست سعودی که برای صلح افغانستان برگزار می شود، خبر داد.

Trending

خروج از نسخه موبایل