اخبار ساحوی

صدها خانواده در نورستان با قحطی مواجه اند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

صدها خانواده در بخش هایی از ولایت نورستان در شرق کشور با خطر قحطی و کمبود ادویه مواجه اند.

این خانواده ها در ولسوالی های برگمتال و مندول ولایت نورستان زندگی می کنند و به دلیل مسدود شدن راه های مواصلاتی توسط شورشیان، با کمبود جدی مواد اولیه مواجه اند.

براساس گزارش ها، در حال حاضر کمبود مواد غذایی، مواد سوخت و ادویه به شدت محسوس اند و باشندگان منطقه برای تهیه این مواد باید بین 7 تا 27 ساعت با پای پیاده راه بروند.

گفته می شود در حال حاضر قیمت یک خریطه آرد 50 کیلویی در ولسوالی های برگمتال و مندول ولایت نورستان به 7000 افغانی رسیده، حالانکه در سایر بخش های کشور این مقدار حدود یک هزار افغانی می باشد.

علاوه براین مردم این ولایت با مشکلات عدم ارائه خدمات صحی توسط مراکز صحی و کمبود ادویه مواجه اند.

گفته می شود که شماری از مراکز صحی در ولسوالی های متذکره مسدود شده و آنانی هم که فعال اند با کمبود ادویه رو برو اند.

حضرت شاه نورستانی عضو مجلس سنا می گوید که تا کنون بارها مشکلات موجود را با مسئولین حکومتی در مرکز در میان گذاشته، اما تا کنون هیچ اقدام موثری برای حل این مشکل اتخاذ نگردیده است.

او هشدار می دهد در صورتیکه اقدامات فوری روی دست گرفته نشود، فاجعه انسانی در زمستان پیشرو در ولایت نورستان به وجود خواهد آمد.

این درحالیست که اداره مبارزه با حوادث طبیعی می گوید برای حوادث احتمالی فصل زمستان آمادگی لازم دارد.

محمد اسلم سیاس معاون اداره مبارزه با حوادث طبیعی می گوید که حکومت  افغانستان به کمک  سازمان های بین المللی 36 هزار تن مواد خوراکی درنقاط مختلف کشور جابجا کرده اند و پس از ریزش برف و احتمالا سرازیرشدن سیلاب یا مسدود شدن راه ها به خانواده های نیازمند توزیع خواهند کرد.

آقای سیاس می افزاید که حکومت حدود دو میلیون افغانی را نیز برای کمک نقدی با خانواده های آسیب دیده اختصاص داده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل