Connect with us

رویداد های اخیر

طالبان دستور حفظ و مراقبت آثار قدیمی را داده است

منتشر شده

در

(Last Updated On: حوت ۴, ۱۳۹۹)

طالبان به تمامی اعضای این گروه به شمول جنگجویان اش دستور داده است تا میراث‌های فرهنگی و مصنوعات افغانستان را حفظ و از حفاری و فروش آن در داخل و خارج کشور جلوگیری کنند.

در  یک اعلامیه این گروه آمده است” اینکه افغانستان کشور مملو از آثار تاریخی و عتیقه است، همچنان آثار مذکور جزء از تاریخ، هویت و فرهنگ غنی کشور ما است، همه مکلفیت داریم که از آن آثار حفاظت، مراقبت و پاسبانی نماییم.”

در این اعلامیه از همه اعضای طالبان خواسته شده است که تا از حفاری، فروختن و تخریب همه آثار فرهنگی بشمول قلعه‌های کهنه، منارها و برج‌های تاریخی و سایر جاها جلوگیری کنند.

اعلامیه افزوده است که کمیسیون امور فرهنگی طالبان موظف شده است تا از این آثار حفاظت کند.

در اعلامیه به اعضای دیگر این گروه بشمول کمیسیون نظامی طالبان دستور داده شده است تا در مورد حفاظت آثار تاریخی با کمیسیون فرهنگی هماهنگی و همکاری کنند.

اعلامیه افزوده است که فروش، قررداد و انتقال دادن آثار تاریخی منع شده است.

در اعلامیه آمده است که ” فروش، قرارداد، حمل ونقل هر نوع چیزهای تاریخ ممنوع می باشد، هیچ کس هم تلاش نه کند که به جاهای متذکره کاری داشته باشند و یا از ساحات نامبرده بهره برداری نمایند.”

این دستور در حالی صادر میشود که در گذشته طالبان به تخریب و غارت آثار تاریخی و فرهنگی متهم شده بود.

بر بنیاد گزارش‌ها طالبان در سال ۱۹۹۲ موزیم ملی افغانستان را غارت کردند که به گفته‌ی کارشناسان بیشتر از  ۷۰ درصد مصنوعات در موزیم ملی کشور در این زمان از بین برده شدند.

در اگست سال ۱۹۹۸ طالبان دست به تخریب کتابخانه عمومی پلخمری زدند.

بر اساس گزارش‌ها در آن زمان در این کتابخانه بیشتر از ۵۵ هزار کتاب وجود داشت و یکی از مهمترین و با ارزش ترین مجموعه ملت از نگاه تاریخ و فرهنگ به حساب میرفت.

بر بنیاد گزارش‌ها بعد از سال ۲۰۰۱ طالبان ۲۷۵۰ مصنوعات را تخریب کرده اند.

بزرگترین اقدام در برابر آثار تاریخی در سال ۲۰۰۱  برداشته شد زمانیکه طالبان مجسمه بت بامیان را ویران کردند.

مجسمه بودا در ولایت بامیان با قدامت تاریخی بیشتر از ۱۵۰۰ سال وجود داشت که  بدستور ملا عمر، رهبر پیشین طالبان، ویران شد.

این اقدام طالبان واکنش‌های جهانی را برانگیخت.

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ملا برادر و معاون صدراعظم قزاقستان در مورد ایجاد شبکه راه‌آهن گفتگو کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان در مورد ایجاد شبکه راه‌آهن از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان گفتگو کردند.

معاونیت اقتصادی با نشر خبرنامه‌ای نوشته که ملا عبدالغنی برادر در این دیدار بر امضای برخی موافقت‌نامه‌ها به منظور حل مشکلات بانکی تاجران دو کشور، ایجاد شرکت‌های مشترک افغان – قزاق و ایجاد تسهیلات در صدور ویزه به تاجران افغان تاکید کرده است.

آقای ژومانگارین گفته است که قزاقستان در نظر دارد اتاق مشترک صنعت و تجارت و گروه مشترک تجارت و کار بین دو کشور ایجاد کند و آماده است در بخش‌های حکومت‌داری الکترونیکی، صنعت، تحصیلات عالی، معارف، صحت و بانک‌داری با افغانستان همکاری کند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!