صحت

عباد: در بخش ارائه خدمات صحی به زنان، به ۷۵ درصد کارمند زن نیاز داریم

Published

on

(Last Updated On: دلو ۲۰, ۱۴۰۲)

سرپرست وزارت صحت گفته است که بخش صحت کشور برای ارایه خدمات صحی به زنان نیاز به ۷۵ درصد کارمند زن دارد.

قلندر عباد در برنامه مناظره آریانا نیوز افزوده است که بخش صحت در کنار پیشرفت‌هایی که داشته با چالش‌ها نیز روبه‌رو است.

به گفته وی، پس از تحولات سیاسی، عرضه یکسان و دسترسی به خدمات صحی برای مردم بیشتر شده اما برای ارایه خدمات معیاری در سراسر کشور، بخش صحت افغانستان با کمبود کارمند صحی زن، داکتران متحصص، وسایل جدید تکنالوژی و ادویه با کیفیت رو‌به‌رو است.

آقای عباد بیان کرده است: «من در بسیاری جاها گفته ام که در بخش صحت خواهران ما، به ۷۵ درصد حضور آنان نیاز داریم. یعنی اگر در این بخش ۷۵ درصد خواهران ما وجود نداشته باشند، شاید نتوانیم به هدف تعیین شده برسیم.»

سرپرست وزارت صحت عامه اظهار کرده است که در حدود ۷۰ شفاخانه تخصصی و ۱۱ هزار بستر در سراسر کشور وجود دارد اما برای دسترسی به خدمات صحی معیاری نیاز به ۴۵ هزاربستر می‌باشد.

به باور وی، صنعت دواسازی در کشور بسیار کمرنگ است و تنها در حدود سه درصد ادویه مورد نیاز در داخل تولید می‌شود.

آقای عباد همچنان دشواری‌ها در عرصه تداوی امراض سرطانی را می‌پذیرد و می‌افزاید که افغانستان برای رادیو تراپی یا شعاع، نیاز به جواز بین المللی دارد و برای ادامه کار شفاخانه های سرطانی نیاز به کمک‌های دوامدار است.

این درحالیست که شماری از افغان‌ها برای تداوی بیماران شان به کشورهای دیگر به ویژه به پاکستان و هند سفر می‌کنند و بر بنیاد آمارها مصارف این سفرها و تداوی بیماران به میلیون‌ها دالر می‌رسد.

Trending

خروج از نسخه موبایل