جهان

عمران خان اسامه بن لادن را «شهید» خطاب کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

عمران خان نخست وزیر پاکستان اسامه بن لادن رهبر پیشین شبکه القاعده را «شهید» خوانده است.

آقای خان که روز گذشته در پارلمان پاکستان در واکنش به گزارش اخیر امریکا در مورد «هراس افگنی» صحبت میکرد، به رهبران پیشین پاکستان تاخت و گفت که همکاری این کشور با امریکا در «جنگ علیه هراس افگنی» یک اشتباه بوده است.

عمران خان همچنان گفته است که امریکا بخاطر ناکامی های خودش در افغانستان، پاکستان را مقصر دانسته و «توهین» میکند، “درشت ترین آن خود داری از مطلع کردن اسلام آباد، پیش از اجرای عملیات شبانه نیروهای دریایی امریکا در سال ۲۰۱۱ میلادی علیه اسامه بن لادن است.”

نیروهای عملیات ویژه در نیمه های شب در تاریخ ۲ می سال ۲۰۱۱ میلادی، در شهرک ابوت آباد – گارنیزیون نظامی پاکستان – هجوم بردند و اسامه بن لادن و شماری از عمال‌هایش را از بین بردند.

عمرن خان گفته است: “ما در جنگ علیه هراس افگنی در کنار پاکستان ایستادیم. اما آنها اینجا تاختند و او(اسامه بن لادن) را کشتند و «شهیدش» کردند. از زبان توهین آمیز علیه ما استفاده کردند و ما را از جریان عملیات با خبر نکردند. علیرغم اینکه ۷۰ هزار نفر را در جنگ با هراس افگنی از دست دادیم.”

آقای خان افزوده است: “آنطوری که ما از آمریكا در جنگ با هراس افگنی حمایت كردیم، و توهیناتی كه در عوض با آنها روبرو شدیم … آنها ما را به خاطر هر ناكامی خود در افغانستان سرزنش كردند. آنها علنا ما را مسوول دانستند زیرا در افغانستان موفق نبودند.”

این اظهارات نخست وزیر پاکستان در حالی مطرح میشود که امریکا به طور مکرر پاکستان متهم کرده است که به گروه های هراس افگن پناه داده است.

وزارت خارجه امریکا در گزارش سالانه اش در مورد ارزیابی هراس افگنی سال ۲۰۱۹ گفته است که پاکستان به گروه های شورشی مانند طالبان افغان و عمال های شبکه حقانی اجازه داده است که از خاک این کشور علیه افغانستان حملات انجام دهند.

در این گزارش آمده است: “پاکستان به گروه‌های مانند طالبان افغان و همدست های شبکه حقانی اجازه داده که علیه افغانستان و نیز به لشکر طیبه و عمال هایش و گروه جیش محمد اجازه داده است که از خاک این کشور علیه هند حملات انجام دهند.”

پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عرب تنها کشورهای بودند که رژیم طالبان را به رسمیت شناختند اما پاکستان پس از حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ میلادی به یکی از متحدین امریکا در جنگ علیه هراس افگنی مبدل شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل