اخبار ساحوی

قانون انتخابات بايد با دقت از سوی شورای ملی به تصویب برسد

Published

on

(Last Updated On: )

اگر قانون انتخابات و قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون مستقل انتخابات تا پیش از برگزاری انتخابات نافذ نشود، استقلال این کمیسیون زیر پرسش قرار میگیرد.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)  با ابراز این مطلب انتظار دارد ، این قانون تا ماه سنبله امسال پس از تصویب شورای ملی از سوی رییس جمهور توشیح شود.

قانون انتخابات و قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون مستقل انتخابات سال گذشته و پیش از آغاز رخصتی های زمستانی اعضای شورای ملی برای تصویب به مجلس نمایندگان فرستاده شد.

مشرانو جرگه و ولسى جرگه پس از ماه ها بحث در مورد برخی ماده های اختلافی قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون مستقل انتخابات، این قانون را تصویب کردند و برای توشیح به حکومت فرستادند،اما حکومت با مخالفت با برخی ماده های تصویب شده، این قانون را دوباره به شورای ملی مسترد کردند.

در حال حاضر این دو قانون در شورای ملی منتظر اند تا تصویب شوند.

جانداد سپین غر رییس اجرایوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) از شورای ملی میخواهد که این قانون با دقت از سوی شورای ملی دوباره به تصویب برسد.

وى ميگويد، فیفا خواستار تصویب این دو قانون تا ماه سنبله امسال  است.

غلام حسین ناصری  عضو ولسى جرگه از تصویب این دو قانون تا کمتر از یک ماه دیگر خبر میدهد.

به باور این عضو ولسى جرگه قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون مستقل انتخابات اگر دوباره با دو ثلث آرا به تصویب برسد، نیازی به توشیح رییس جمهور ندارد و پس از تصویب نافذ میباشد.

پیش از این، کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود، اگر قانون انتخابات تصویب نشود، در انتخابات پیشرو مطابق به فرمان تقنینی رییس جمهور عمل خواهد کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل