رویداد های اخیر

قرارداد میان افغانستان و ایران به هدف بهره‌برداری از راه‌آهن خواف – هرات امضاء شد

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۹, ۱۴۰۲)

اداره راه‌آهن افغانستان در شبکه اجتماعی اکس گفته که روز گذشته (سه شنبه، ۱۸ میزان) این اداره یک قرار داد را به هدف بهره‌برداری از راه‌آهن خواف – هرات با کنسرسیوم راه‌آهن ایران امضاء کرده است.

این اداره نوشته که بر اساس این توافق، ایران در سال اول ۱۰۰ هزار تُن کالا از این مسیر ارسال خواهد کرد و این میزان هر سال ۱۰۰ هزار تُن افزایش خواهد یافت.

به گفته‌ی این اداره، بخت الرحمان شرافت، رئیس اداره راه‌آهن گفته که از هفته پیش‌رو کار ساخت فاز اول قطعه چهارم خواف – هرات نیز آغاز خواهد شد.

همچنین با امضای این قرارداد، نقل و انتقالات از طریق خط آهن قطعه سوم خواف – هرات که از طریق ایران و شبکه ریلی ایران به ترکیه و کشورهای اروپایی متصل می‌شود، به طور عادی ادامه می‌یابد.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که در حال حاضر میزان داد وستد تجارتی میان کابل و تهران به دو میلیارد دالر در سال میرسد و آنان می‌خواهند که این دادوستد به ده میلیارد دالر در سال برسد.

شماری از اعضای هیئت ایرانی هم می‌گویند که با توجه به فرصت بوجود آمده افغانستان و ایران بخاطر گسترش روابط تجارتی استفاده اعظمی کنند.

با این حال امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه هم با هیئت ایرانی دیدار کرده است. 

در این دیدار دوطرف روی همکاری‌های بیشتر میان دو‌کشور به عنوان همسایگان یکدیگر تأکید نمودند.

آقای مقتی گفته است که تولید مواد مخدر در افغانستان حل شده و زمینه برای همکاری‌های تجاری و اقتصادی بیشتر از پیش مساعد است.

Trending

خروج از نسخه موبایل