علم و تکنالوژی

ماموریت انجام شد؛ هند ماه‌نوردش را به «خواب» فرو برد

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۱۲, ۱۴۰۲)

هند کاوشگر ماه‌نورد خود، اولین سفینه‌ای که به قطب جنوب ماه رسید را پس از انجام آزمایشات دو هفته‌یی خاموش کرد.

سازمان تحقیقات فضایی هند اواخر روز شنبه در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که کاوشگر «پراگیان» در حالت خواب قرار گرفت، اما بطریهایش چارچ شده و گیرنده‌هایش روشن هستند.

این ماه‌نورد توسط فضاپیمای «چاندرایان ۳» به قطب جنوبی ماه رسید. این سازمان امیدوار است که ماه‌نورد دوباره «موفقانه برای مجموعه‌ای دیگری از تکالیف بیدار شود». در غیر این صورت، این سازمان آن‌را «برای همیشه به عنوان سفیر قمری هند نگه می‌دارد.»

هند با فرود آوردن کاوشگر خود روی ماه، به ایالات متحده، چین و شوروی سابق پیوست که تاکنون موفق به این کار شده‌اند. هندوستان اندکی پس از سقوط فضاپیمای لونا-۲۵ روسیه در تلاشی مشابه، با رسیدن به قطب ناهموار جنوب مهتاب، از روسیه پیشی گرفت.

فرود موفقانه فضاپیمای هندوستان پس از یک تلاش ناموفق در سال ۲۰۱۹ باعث شادی گسترده در پرجمعیت ترین کشور جهان شد. رسانه‌ها از این ماموریت به عنوان بزرگترین شاهکار علمی هند استقبال کردند.

سازمان تحقیقات فضایی هندوستان گفت که پراگیان بیش از ۱۰۰ متر سفر کرد و وجود گوگرد، آهن، آکسیجن و سایر عناصر در ماه را تایید نمود.

اکنون هند برای موفقیت کاوشگر پرتاب شده به سمت خورشید امیدوار است. این کاوشگر بادهای خورشیدی که می‌تواند باعث ایجاد اختلال در زمین شود و معمولاً به عنوان شفق‌های قطبی دیده می‌شوند را مطالعه می‌کند.

امیت شاه، وزیر داخله این کشور با نشر تصویری از لحظه پرتاب این موشک به روز شنبه در شبکه ایکس نوشته است: «بارها و بارها دانشمندان ما قدرت و درخشش خود را ثابت کرده‌اند. ملت از پرتاب موفقیت آمیز “آدیتیا ال ۱”، اولین ماموریت خورشیدی هند، مفتخر و خوشحال است.»

سازمان تحقیقات فضایی در حالی که برای سفر ۱.۵ میلیون کیلومتری خود آماده می‌شود، روز یکشنبه گفت: «ماهواره سالم است و در مدار زمین قرار دارد.»

 

Trending

خروج از نسخه موبایل