Connect with us

رویداد های اخیر

متقی: اختلافات میان تحریک طالبان پاکستان و حکومت از طریق گفتگو حل و فصل شود

منتشر شده

در

(Last Updated On: ثور ۱۸, ۱۴۰۲)

امیرخان متقی، وزیر خارجه امارت اسلامی افغانستان روز دوشنبه (۱۸ثور) گفته است که اختلاف میان تحریک طالبان پاکستان وحکومت این کشور باید از راه های دیپلماسی و گفتگو حل و فصل شود.

آقای متقی این اظهارات را در جریان سفرش به پاکستان در انستیتیوت مطالعات استراتیژیک اسلام آباد بیان کرده است.

وی حضور گروه های تروریستی در افغانستان را رد می کند. امیرخان متقی می‌گوید، هیچ گروه تروریستی درافغانستان حضورندارد و نگرانی کشورها نسبت به فعالیت وحضور تروریزم درافغانستان نادرست است.

متقی حضور تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان را نیز رد می‌کند و می‌گوید امارت مسوولیت خود را با فراهم سازی نشست مستقیم رهبران تحریک طالبان پاکستانی وحکومت پاکستان ادا کرده است.

آقای متقی همچنان کمک مستقیم ایالات متحده امریکا به امارت اسلامی را رد کرده می‌گوید، هیچ کمک نقدی از سوی این کشور به امارت صورت نمی‌گیرد و کمک‌های بشری امریکا و جامعه جهانی ازطریق سازمان ملل و نهادهای مرتبط با آن به نیازمندان به مصرف می‌رسد.

متقی در برابر پرسش‌ها در خصوص ممنوعیت‌های کار و تحصیل زنان می‌گوید آموزش و کار زنان در اسلام حرام نیست و آموزش دختران برای همیش ممنوع نشده است و تا امرثانی معطل است.

وزیر امور خارجه همچنان گفتگوها دوجانبه وسه جانبه با وزیران خارجه چین وپاکستان را سازنده توصیف می‌کند و تاکید می‌کند که درمورد جزییات این گفتگوها درآینده وضاحت بیشتر خواهند داد، اما اشاره می‌کند که دراین گفتگوها توافق شده است که زمین و فضای سه کشور علیه یکدیگر استفاده نشود.

متقی می‌گوید امارت با تمام همسایه‌گان خواهان روابط دوستانه است واطمینان می‌دهد که از آدرس افغانستان علیه آنها تهدید متوجه نخواهد شد.

او در مورد حکومت همه‌شمول می‎‌گوید که آنان در مورد ساختار حکومتی کشورها نظری ندارند و از کشورها هم می‌خواهد که در مورد نظام سیاسی افغانستان پیشنهاد و خواست‌های نداشته باشند.

رویداد های اخیر

صلیب سرخ: شدت اخراج مهاجران افغان از پاکستان کاهش یابد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

یک مقام ارشد صلیب سرخ از حکومت پاکستان خواسته است که شدت اخراج مهاجران افغان را کاهش دهد تا به آنان به‌گونه بهتر رسیدگی شود.

الکساندر متیو، مسوول بخش آسیا و اقیانوس آرام فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، به خبرنگاران در دوحه گفته است که چالش‌های پیش روی عودت کنندگان افغان از پاکستان یکی از چندین موضوع مهمی بود که او در مورد آن با مقامات امارت اسلامی در کابل گفتگو کرده است.

وی افزود: «می‌دانید که در ماه‌های اخیر بیش از نیم میلیون نفر از مرز عبور کرده‌اند و احتمالاً در ماه‌های آینده شاهد تعداد زیادی از برگشت کنندگان جدید خواهیم بود.»

به گفته وی، این احتمالاً بزرگترین جریان نقل مکان جمعیت در یک دوره زمانی کوتاه در آسیا پس از سال ۲۰۱۷ میان میانمار و بنگله‌دیش است.

پاکستان از ماه اکتوبر سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار مهاجر افغان فاقد اسناد را اخراج کرده است.

آقای متیو خاطرنشان کرد که بسیاری از عودت کنندگان ده ها سال در پاکستان زندگی کرده اند و برای شروع یک زندگی جدید در افغانستان، بدون حمایت حکومتی یا بین المللی، آمادگی ندارند.

به گفته وی، کودکان نیمی از عودت کنندگان را تشکیل می‌دهند و موارد سوء تغذیه در میان آنان افزایش یافته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

امانوف: ترکمنستان متعهد به تکمیل پروژه تاپی است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

رئیس اجراییه‌ای پروژه تاپی گفته است که ترکمنستان متعهد به تکمیل پروژه ساخت خط لوله گاز از طریق افغانستان به پاکستان و هند است.

محمد میرات امانوف در نشست «سرمایه گذاری ترکمنستان در بخش انرژی» در پاریس گفته است که این کشور در پروژه تاپی مطابق با قوانین بین المللی به پیشرفت‌هایی دست یافته است.

وی افزود: «ترکمنستان در حال پیشرفت قابل توجهی در ساخت خط لوله گاز طبیعی تاپی است که هدف آن تامین سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز به جنوب آسیا می‌باشد.»

امانوف تاکید کرد که ساخت لوله گاز در ترکمنستان تکمیل شده است و اکنون در مورد پیشبرد پروژه فراتر از این کشور مطابق با ستندردهای بین المللی بحث می‌شود.

رئیس اجرائیه‌ای پروژه تاپی همچنان خاطر نشان کرد که با استفاده از گاز طبیعی، انتشار گاز کاربن دای اکساید در هوا کاهش خواهد یافت.

Continue Reading

رویداد های اخیر

خلیل‌الرحمان حقانی: دشمنان کوشش می‌کنند افغان‌ها را متفرق سازند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۸, ۱۴۰۳)

از هشتم ثور، سی‌ودومین سالگرد پیروزی مجاهدین در برابر نظام کمونیستی تحت حمایت شوروی وقت طی مراسمی با حضور برخی از مسوولان امارت اسلامی در کابل گرامی‌داشت شد.

در این مراسم، سرپرست وزارت مهاجرین گفت که هنوز هم دشمنان افغانستان در کمین هستند و تلاش می‌کنند تا در بین افغان‌ها تفرقه ایجاد کنند.

خلیل‌الرحمان حقانی تأکید کرد که نباید اجازه داد تا بی‌اتفاقی ایجاد و زمینه تخریب نظام فراهم شود.

آقای حقانی تصریح نمود: «حال هم دشمن در کمین نشسته و کوشش می‌کند به این نام و به آن نام در بین ملت تفرقه ایجاد کند.»

مدار علی کریمی بامیانی، معین وزارت شهرسازی و مسکن نیز گفت: «قدرت شکست‌ناپذیری که مدعی بود، یک فصل از تاریخ افغانستان است و این تاریخ باید بی‌طرفانه نوشته شود و تاریخ عبرت است برای کسانی که در آینده زندگی می‌کنند.»

سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف همچنان علاوه کرد که پیروزی در هشتم ثور به دست آمد، اما حفظ نشد.

نور محمد ثاقب تصریح کرد: «پس از شکست دشمنان داخلی و خارجی و پیروزی مجاهدین؛ قتل‌ها، شورش‌ها و فجایع بسیاری رخ داد که نیاز به قیام طالبان شد.»

به گفته‌ او، در این جهاد بسیاری از «طالبان» نیز حضور داشتند.

از سویی هم، شمار دیگری از مسوولان امارت اسلامی در این مراسم گفتند که افغان‌ها متحدانه اشغال را شکست دادند و برای آبادی و دیگر بخش‌های کشور نیز متحدانه کار می‌کنند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!