رویداد های اخیر

متقی در نشست ترانس هیمالیا؛ زمان آن فرا رسیده که افغانستان به مرکز ارتباط اقتصادی در منطقه تبدیل شود

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۳, ۱۴۰۲)

سرپرست وزارت امور خارجه در سومین نشست مجمع «ترانس هیمالیا» در چین می‌گوید اکنون زمان آن فرا رسیده که افغانستان به مرکز ارتباط اقتصادی در منطقه تبدیل شود.

ذاکر جلالی، یک مقام ارشد وزارت خارجه به نقل از امیرخان متقی می‌گوید که جهت‌گیری کنونی سیاست بین‌الملل به سمت منطقه‌گرایی است و منطقه ترانس هیمالیا در این زمینه ظرفیت‌های زیادی دارد و این مجمع ابزار مؤثری برای این گفتگوها است.

وزیر خارجه با اظهار اینکه امنیت و ثبات در افغانستان تأمین شده است، ادامه داد: «اکنون زمان آن فرا رسیده که افغانستان به جای میدان جنگ، به مرکز ارتباط اقتصادی در منطقه تبدیل شود.»

امیرخان متقی همچنان از تمایل کابل برای توافق و همکاری با بیجنگ در احداث دهلیز «واخان» سخن گفت.

متقی در این نشست گفت: «رشته کوه هیمالیا نباید نشانه جدایی ما و چین باشد، بلکه باید نمونه‌ای از پیوند باشد و دو کشور را با هم متصل کند.»

متقی در این مجمع گفت که افغانستان نیز تحت تأثیر تغییرات افلیمی قرار گرفته است.

متقی می‌گوید: «در نتیجه تغییرات اقلیمی بسیاری از حیوانات ناپدید شده و زندگی انسان‌ها به شدت آسیب دیده است و بالغ بر ۲۱ میلیون نفر از مردم ما که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند با کمبود آب آشامیدنی سالم مواجه هستند.»

او می‌گوید که به دلیل سال‌های طولانی بی‌ثباتی و نبود یک دولت مسئول، درصد جنگل‌های افغانستان از ۳ به ۱.۵ درصد کاهش یافته است.

متقی گفت که افغانستان کاملا متعهد به مبارزه با تغییرات اقلیمی و بهره مندی از منابع خود است.

او دراین باره گفت: «اثرات نامطلوب تغییرات اقلیمی به مناطق خاصی محدود نمی‌شود. بیشتر کشورهای فقیر و عقب مانده از پیامدهای بد این تغییر متاثر می‌شوند.» وی افزود: «بر این اساس باید به طور مشترک با تغییرات اقلیمی مبارزه کرد.»

امیر خان متقی روز سه شنبه (۱۱میزان) در رأس یک هیئت به منظور شرکت در سومین نشست «ترانس همالیا برای همکاری‌های بین‌المللی» عازم چین شد.

حافظ ضیاء احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه در صفحه ایکس اش گفته است که آقای متقی به دعوت رسمی چین عازم این کشور شد.

عبداللطیف نظری، معین وزارت اقتصاد و تعداد دیگر مسئولین امارت اسلامی در این سفر آقای متقی را همراهی می‌کنند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه گفت که در این نشست کشورهای ماحول کوه‌های همالیا درمورد همکاری‌های اقتصادی، اتصال منطقه‌ای و تغییرات ایکولوژیکی بحث می‌کنند.

وی افزود که هیئت امارت اسلامی همچنان در حاشیه این اجلاس با وزیر خارجه چین و نمایندگان سایر کشورها نشست دوجانبه خواهد داشت.

Trending

خروج از نسخه موبایل